« روایت سوم : بغض نسبت به صحابه »
امام عسکری علیه السلام: وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا مِمَّنْ یُبْغِضُ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَصْحَابَهُ الْخَیِّرِینَ أَوْ وَاحِداً مِنْهُمْ لَعَذَّبَهُ اللَّهُ عَذَاباً لَوْ قُسِمَ عَلَى مِثْلِ عَدَدِ مَا خَلَقَ اللَّهُ لَأَهْلَکَهُمْ اللَّهُ أَجْمَعِینَ .[1]
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره یس
بحث های مقدماتی
1. روش شناسی ( عقلی تجربی ، عقلی برهانی ، عرفانی ، نقلی ) با رویکردهای مختلف فلسفه سیاسی ، جامعهشناختی ، تاریخی تحلیلی ، با رویکرد آزاد انسان شناسی
2. اهمیت لزوم بحث از امام شناسی ( دفع شبهه دامن زدن به اختلافات ، بحث امام شناسی یک بحث درجه دو است)
3. پیش نیازهای بحث ( انسان شناسی ، مبدأ شناسی ، نبوت شناسی ، فرجام شناسی)
دیدگاه سروش در بوته نقد منصفانه ـ گفتار اول
ادامه مطلب ...
درس پانزدهم ثمره قول صحیحی و اعمی
توضیح مطلب مربوط به درس پیشین
و الی هذا الوجه یشیر الشیخ الانصاری مراد از الی هذا الوجه اشاره به این است که الفاظ معاملات ناظر به عرف است و معانی که در عرف دارند مورد امضاء شارع قرار گرفته است و از اختراعات بشری است که مهر تأیید شرع را با خود به همراه دارد
نقد ثمره در عبادات
این که گفته شد تمسک به اطلاق در موارد شک در اجزاء عبادات طبق قول صحیحی درست نیست قابل نقد است و تمسک به اطلاق طبق قول صحیحی هم درست است به این بیان که لفظ صلاه وضع شده است برای خود هیئت لابشرطی که در نمازهای واجب و مستحب اعم از نماز قصر و تمام و نمازی که بر فرد سالم واجب است و نمازی که بر فرد مریض واجب است وجود دارد و در صدق عنوان صلاه وجود هیئت صلاتیه به یکی از مراتب آن کفایت می کند مگر بعضی از مراتب نماز مانند نماز غریق که هئیت صلاتیه را ندارد .
طرح بحث
با توجه به این که عبادات از مخترعات و ابتکارات شارع است بحث از وضع آن برای صحیح یا اعم خالی از وجه نیست و جای طرح و بحث داشت که شارع الفاظ را برای صحیح وضع کرده است یا برای اعم ولی در معاملات که از اختراعات عقلائی است و بر عقلاء است که موضوع له این الفاظ مانند بیع و نکاح و اجاره را مشخص نماید و شارع در تعیین موضوع له الفاظ معاملات نقشی ندارد و تنها نقش شارع تبیین قلمرو و محدوده آنها است بنابر این بحث از صحیحی و اعمی محدود میشود به این که عرف این الفاظ را برای صحیح قرار داده است یا برای اعم .
درس نهم ـ تنبیه چهارم
تنبیه چهارم ـ دوران امر بین شرطیت و مانعیت و قاطعیت
طرح بحث
شارع شئ را در مأمور به اعتبار کرده است و ما هم بدان علم داریم و لکن نمی دانیم آن شئ وجودش شرطصحت عبادت است یا وجودش مانع و قاطع عبادت است .
درس دوازدهم « دلیل صحیحی ها »
کسانی که قائلند اسماء عبادات مانند صلاه برای نماز صحیح ـ یعنی بر خوردار از تمام اجزاء و شرایط وضع شده است برای اثبات مدعای خود به دلایل مختلفی تمسک نموده اند که به برخی از دلایل آنها اشاره میشود
1. تبادر
2. صحت سلب
3. روایات
درس نهم ـ اسماء عبادات و معاملات
طرح بحث
مراد از حقیقت شرعیه
دیدگاه ها
دیدگاه مصنف
دلیل مصنف
درس هشتم ـ جملات خبری و انشائی
1. طرح بحث
مقدمه اول
وجودات به دو دسته کلان تقسیم می شوند یک دسته موجودات تکوینی هستند یعنی وجود حقیقی دارند اعم از این که وجود آنها عینی و خارجی باشد یا ذهنی و یک دسته موجودات هستند درمقابل تکوینی که به وجودات تشریعی معروف اند
وجودات تکوینی وجوداتی هستند که که چه در مقابل آن لفظی قرار داده باشند یا نباشد در خارج یا در ذهن وجود دارد و نیازی به اعتبار و قرار داده لفظ ندارد مانند وجود سنگ ، آّب و آسمان و روح و فرشته و ... که موجودات خارجی هستند و مانند صورت های ذهنی گرفته شده از حقایق بیرونی یا صورت های خیالی و تخیلی ساخته شده در ذهن .
وجودات تشریعی آن است که در عالم اعتبار معتبر ملاحظه می کند و قرار می دهد و وجودی غیر از این اعتبار ندارد مانند ملکیت و زوجیت و ....
درس هفتم ـ نصیص اهل لغت
پیش در آمد
لغت دانی و لغت شناسی سابقه دیرینه در بین بشر دارد و گذشته های بسیار دور افرادی زحمت جمع آوری معانی لغات را بعهده گرفته اند و از این راه به بشریت خدمات در خور تقدیری ارایه نموده اند و کتاب های لغاتی مانند مقاییس اللغه احمد بن زکریا و اساس البلاغه زمخشری و العین احمد فراهید یا صحاح اللغه جوهری ، مفردات راغب اصفهانی ، کتاب لغت نامه دهخدا ، فرهنگ عمید ، فرهنگ خرد ، فرهنگ آریان پور و .... تدوین و در اختیار اهالی علم و معرفت قرار داده اند و یک رشته علمی به عنوان لغت شناسی را
ادامه مطلب ...
درس چهارم ـ تنبیه ششم حکم ملاقی احد الأطراف
موضوع بحث
در این درس به دنبال پاسخ به این سؤال است در صورت ملاقات شئ پاک مانند لباس ، ظرف ، آب ، فرش ، و ... با چیزی نجسی که علم اجمالی به نجاست آن داریم وظیفه چیست ؟ آیا ملاقی با نجس معلوم بالاجمال در حکم ملاقی با نجس معلوم بالتفصیل است ؟ آیا همان گونه که ملاقی با نجس معلوم بالتفصیل نجس است ملاقی با نجس معلوم بالتفصیل هم نجس است یا نجس نیست ؟
ادامه مطلب ...