فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری
فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری

چرایی فاطمه شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین  انه خیر ناصر و معین

فیض مطلق گر همه غیب و شهود *گشته چون در حیطه ام وجود

جامع اسما ان ذات صمد*جلوه گر از او شده نور احد

مست کرده احمد از صحبای او *نور وجه زهره زهرای او

صادر اول از او شد منجلی* در تعین آمد احمد با علی

نور ربانی اسما و صفات *جنت اعلا از او اب حیات

درکمان بوده چو مرات صمد* واقعیت امد و رخ کرد احد

واحدیت با احد شد متحد* نور پاک فاطمی امد موئد

لیلة القدر وجود احمدی* شد ز زهرایش طلوع سرمدی

شد وجودش مصدر خیر کثیر* نور اشراقی از ان نور منیر

بر جمال صدیقه کبری سلام الله علیها صلوات

پیش در آمد

 ایام شهادت و سوگواری صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلام الله علیها را محضر مولامان بقیة الله العظم روحی و ارواح العالمین له الفدا و شما عزیزان و علاقه مندان به عصمت طهارت تسلیت و تعزیت عرض میکنم.

بی بضاعتی چون من سخن گفتن درمورد حقیقت وجودی شخصیت بزرگی چون فاطمه نمیدانم چه اسمی باید برایش گذاشت اما به هر دلیل به هر عنوان لیاقتی است که لایق باشیم نام آن صدیقه کبری را اگر چه در فهم ودرک و اندازه خودمان به زبان جاری کنیم. خدا را بر این نعمتش،بر اینکه چنین توفیقی رو به ما داده است با خود زهرا با نام زهرا انس و الفت بگیریم خدا را سپاس گزاریم و شاکریم.

محفل به نام صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلام الله علیها منعقد شده است وبنده حقیرهم توفیق داشته باشم از خرمن وجودی اهل بیت علیهما صلاة والسلام مطالبی رو که کسب فیض نمودیم در طول زندگیمان ازعلما و بزرگان شنیدیم به زبان جاری کنیم. 

اجازه بفرمایید امشب رو ما یک طرح بحثی مطرح می کنیم و با همین طرح بحث موضوع را پی میگیریم.

 

مقدمه اول ـ « احکام خمسه »

چه به عقل چه به نقل واجبات، محرمات ، مستحبات، مکروهات، مباحات حقایق عالم هستی از این پنج بیرون نیست. یعنی انچه که انسان با ان مواجه می شود یا بر او واجب است یا بر او حرام است یا بر او مستحب است یا بر او مکروه و یا مباح است

مقدمه دوم ـ « انسان و حیات علمی او »

مقدمه دوم ؛ انسان بر خلاف تمام موجودات هستی فقط و فقط به اندیشه اکتسابی ، به دانش اکتسابی زندگی می­کنند. یعنی حیات و ممات او ؛ زندگی مادی و معنوی او؛ حیات نورانی و ظلمانی او همه و همه در گرو اندیشه اوست. اگر دانش را از ما بگیرند جسممان هم از ما گرفته می شود. بر خلاف ما سایر موجودات و حیوانات با دانش اکتسابی زندگی نمی کنند بلکه با دانش اعطایی زندگی می کنند « خلق ثم هدی ». اینها از همان بدو ورود به این عالم می­دانند چه بخورند چه نخورند، کجا بروند و کجا نروند. از اولین روز حیاتشان در این عالم از این مطلع اند. بر همین مبنا هم دوست را می­شناسند، و هم دشمن را زندگیشان رو با دانش اعطایی در این عالم سرو سامان می­دهند. اما انسان این گونه نیست.انسان بر خلاف سایر موجودات عالم با دانش اکتسابی زندگی دنیایی و اخروی خودش رو سرو سامان می دهد. یعنی اگر کسی به ما نگفته بود چی بخورید چی نخورید، کی دشمنه کی دوسته ما متوجه نمی شدیم یعنی حس گر های ما از چنان قدرتی برخوردار نیستند که در مواجه با طعام ها، غذاها، انواع موجودات به ما گزارش بدهد که این برایت خوبه و این برایت بده. ما نهایت چیزی که می توانستیم بفهمیم این بود که نیازهامان را بشناسیم، بدانیم نیاز داریم اما چه چیزی نیاز من رو بر آورده می­کند ما قدرت فهمش رو نداشتیم. حتما یک کسانی باید می­آمدند و آنچه احتیاج داریم به ما می گفتند و الا باید با تجربه­های سنگین و پر بهاء در زندگی خودمان اینها رو تجربه میکردیم ولذا دانش ما دانش اکتسابی است. پس انسان بر خلاف تمام موجودات عالم هستی با دانش اکتسابی زنده است. چه در ظلمت چه در نور، چه در حیات چه در ممات، چه در دنیا چه در اخرت.

مقدمه سوم ـ « ملاک نیازمندی به فاطمه سلام الله علیها »

با توجه به این دو مقدمه؛ سوال ما این است، بلاخره ما دهه فاطمیه داریم می­گیریم، مراسم می­گیریم و الان الحمدلله رب العالمین به برکت وجودی علاقه مندان به صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها بلاخره این امر حیاتی واساسی در جامعه ما داره نمود پیدا می کنه. ایام فاطمیه داره برجسته میشه. آیا فاطمه در نظام افرینش از چنان جایگاهی برخوردار هست که شناخت او برای ما منشأ حیات ما باشه؟ شناخت او جزء واجباته؟ جزء مستحباته؟ جزء مباحاته؟ مکروهاته؟ محرماته؟ شناخت فاطمه زهرا سلام الله علیها جزء اصول دینه؟ جزء فوع دینه؟ یا اصلا ربطی به دین نداره ؟. بلاخره در نظام معرفتی ما  و حیات زندگی من انسان ، نقش و جایگاه فاطمه کجاست؟ چه ارتباطی با من داره؟ کدام نیاز از نیاز های من رو بر آورده میکنه؟اگه من فاطمه رو اصلا نشناسم، نام او را ندانم، و حیات اجتماعی و سیاسی و عبادی و عرفانی او هیچ گونه توجهی نداشته باشم آیا در  قیامت مورد باز خواست قرار میگیرم؟آیا مورد عقاب  و عتاب قرار می گیرم؟ اگر ندانیم فاطمه  در این عالم چه جایگاهی داره، در کجای دین من خلل ایجاد میشه؟چه مشکلی در حیات  دنیوی من  واخروی من ایجاد می­کنه؟ من اگر آب را نشناسم  ممکن هست زندگی مادی من را مختل کنه،اگر من غذا را نشناسم ، ندانم چه غذایی را باید بخورم و چه غذایی را نباید بخورم ممکنه در کوتاه مدت یا بلند مدت این جسمم را گرفتار آفت وآسیب کنم ، اما ندانستن فاطمه  چه مشکلی برای ما ایجاد می­کنه ؟ و دانستن او چه دردی را از ما درمان می­کنه ؟

حالا یه موقع محبت ،عشق و علاقه ایجاب می کند بالاخره مجلس به پا کنیم یه تعدادی جمع بشیم یه سخنرانی هم بیاد سخنرانی کنه،یه سینه ای هم بزنیم ، عقده های دلمان را در این مجالس و محافل خالی کنیم ،با حزن دلهایمان دردهای ظاهریمان رادرمان کنیم، ممکنه یه نگاه اینجوری در سطح عوام  به این مساله داشته باشیم ، اما می خواهیم برمبنای  یک اصول اساسی ارتباط من با فاطمه رو کاملا توجیه کنیم ایا این ارتباط یک ارتباط ضروری است حیاتی است یا نه یکی از فروعات دینی ما، مستحبات ماست و اگر نگوییم مباح  دیگه نهایت این است که امر مستحبی است .

و همانطور که بقیه مستحبات این گونه اند ، شما نماز شب بخوانید خوب فضیلت بیشتری داره با وضو باشید فضیلت دارد. در مسجد نماز بخوانید فضیلت داره و بقیه مستحبات ما و این هم یکی از مستحبات دین ما و بیش از این نیست.

شناخت زهرا  سلام الله علیها جزء اصول دین و یا فروع دین

این هم سوال ما در مورد این موضوع. خوب طبیعتا تحقیق و بررسی این موضوع سهل واسان نیست چون به حسب دلایل ظاهریه اصول دین ما پنج تاست؛ خداست، نبوت ، معاد ، امامت و عدالت. و فاطمه زهرا نه نه جزء توحیده است و نه در نبوته و نه در امامته و نه در معاد و نه در عدالت. به حسب ظاهر در هیچ یک از ارکان ما نقش اساسی ایفا نمی کنه. و اگر بریم دنبال فروع دین ما در فروع دین ما هم اینها نیست یعنی انچه که ما داریم نماز ماست زکات ماست، خمس ماست، روزه و حج و جهاد ماست و یک بخشی هم داره که این بخش اختصاص  به حضرت زهرا سلام الله علیها نداره،امامت و عدالت. و فاطمه زهرا نه جزئ مسائل توحیده نه در نبوته و نه در امامته و نه در معاد و نه در عدالت. تولی و تبری  یعنی با دوستان خدا دوست باشید با دشمنان خدا دشمن باشید و این هم به صورت مطلقه. اگر بنده دوست خدایم شما به خاطر خدا باید من رو دوست داشته باشید، اگر من دوست خدایم و شما با من دشمنی کنید با خدا دارید دشمنی می کنیدو این بحث هم بحث فراگیری است نمی شود درمورد خصوصیات حضرت زهرا سلام الله علیها این بحث رو عنوان کرد پس به حسب ظاهر فاطمه زهرا سلام الله علیها نه مانند امامت است. نه مانند حسین شناختش بر ما واجب باشه.مانند امام علی شناختش بر ما واجب باشه. امام صادق شناختش بر ما واجب باشه. اینها امامته، امامت هم به عقل و هم به نقل شناختش واجبه. یعنی اگر کسی امام خودش رو نشناسد "مات میتته الجاهلیه" با نجاست از دنیا رفته است. جهالت به معنای ناآگاهی نیست، ؟؟؟ بلکه به معنای گرفتار شدن در نجاست و پلیدی است و لذا در زیارت اربعین می خوانیم « کنت نورا فی اصلاب الشامخه و الارحام المطهره و لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها»  فرمود جهالت ریشه در نجاست دارد اگر کسی به مرگ جهالت از دار دنیا رفت یعنی با نجاست از دار دنیا رفته است. یعنی او وارد حیات انسانی که از کفر در بیاید و به حیات ایمانی راه پیدا کند وارد چنین حیاتی نشده است،خوب این هم که نیست.

پس شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها نه جزء اصول دین ماست درعرض توحید و نبوت و امامت ومعاد و عدالت ونه در فروع دین ما نقش و جایگاهی دارد.

چرایی فاطمه شناسی

خوب چرا باید فاطمه را شناخت؟ عزیزان و بزرگواران مدعای ما این است معرفت به توحید و نبوت وامامت به وجود فاطمه است یعنی اگر در این نظام آفرینش کسی فاطمه را نشناسد راه به توحید نمی برد، راه به نبوت نمی برد، راه به امامت نمی برد. اگر کسی به توحید نرسد به نبوت نرسد به امامت نرسد؛ نماز او، روذه او، حج او جهاد او معنا پیدا نمی کند. این ادعای ماست. این ادعا را توفیق داشته باشیم در این دو شب به اندازه بضاعتمان ، فهممان، درکمان ، شناختمان خدمت عزیزان عرضه خواهیم داشت. اما یک طرح بحث دیگر؛ این سوال ما بود که شناخت زهرا سلام الله علیها در نظام زندگی ما جایگاهش کجاست؟

شرافت فاطمه از شرافت پدر است  

اما عزیزان و بزرگواران یک مقدار نگاه دست پایین بندازیم تا ببینیم چه باید گفت. صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مستحضرید از آغازین روزهای نبوت (یا قبل از بعثت یا بعد از بعثت که طبق اختلاف نقلی که در ولادت او وجود دارد بلاخره از آغازین روزهای بعثت نبی خاتم با او همراه است. اگر کسی فاطمه را به پیامبر بشناسد کار بدی نکرده است و از قدر و منزلت فاطمه به حسب ظاهر چیزی نکاسته است. فاطمه را ما بشناسیم به نبوت، به پیامبر؛یعنی بگوییم فاطمه کسی است که دختر آخرین سفیر هدایت و آخرین نبی حضرت احدیت برای تمام بشریت. چنین تعریفی از حضرت زهرا سلام الله علیها ارائه بدهیم. بگوییم فاطمه دختر چنین کسی است. خوب تازه برادران اهل سنت ما صحابه ای که افتخار داشتند،لیاقت پیدا کردند با تمام رذالتشان، و پستیشان، باتمام آلودگیشان جمال نورانی پیامبر را ببینند و به او ایمان بیاورند می­گویند شما حق ندارید به این صحابه هتک حرمت کنید. تازه کسانی که لیاقت پیدا کردند پیامبر را ببینند. و به حسب ظاهر محضر او را درک کنند، می­گویند شما حق ندارید به اینها هتک حرمت کنید. حرف زیبایست ، قشنگیست سخن صوابی است. واقعا سزاوار نیست و نباید چشمی که به جمال نورانی نبی خاتم افتاده است، گوشی که آوای خوش احدیت را از زبان نبی خاتم شنیده است به او هتک حرمت کرد. این گوش چه گوشی است؟ کلام پیامبر را می شنود، کلام پیامبر،کدام پیامبر؟ همان پیامبری که "قاب قوسین او ادنا" به جایی میرسد که خدا با او حرف می زند و زبان  او می شود زبان خدا،کلام او  می­شود کلام خدا،چشم او می­شود چشم خدا،گوش او می­شود گوش خدا این آدم، آیا محضر چنین آدمی را درک کردن فضیلت نیست؟ خیلی حرف قشنگی است. فاطمه زهرا سلام الله علیها نه تنها محضر چنین کسی را درک کرده است حضرت زهرا سلام الله علیها نه اینکه کلمات او را شنیده است بلکه هزاران مرتبه بالاتر از صحابه است در حق او فرمود:(لحمها لحمی)گوشت او،پوست او،استخوان او،شاکله وجودی او از من است. فقط مصاحبت نیست فراتر از مصاحبت است. او بنت رسول الله است. خوب این شرافت شرافت کمی نیست. جایگاه، جایگاهی است که اگر ما برای صحابه قدر و قیمت قائلیم که حق است قائل باشیم به خاطر درک محضر نبی خاتم است اما سوال اینجا است ؟ این که فراتر از صحابه است! چطور قدر او را ندانستید؟ چطور نگفتید اونهایی که به این فاطمه زهرا سلام الله علیها اذیت کردند امدند مجلسش عذر خواهی کنند حضرت زهرا سلام الله علیها سر برگرداند،فرمود نه، علی جان اینجا جای عفو و بخشش نیست .چرا نگفتید نباید هتک حرمت کرد؟ امروز جا ندارد ما این سوال رو از برادران اهل سنت داشته باشیم، کلام خیلی زیبایی گفتید خیلی قشنگ گفتید صحابه را باید کرامت کرد، اکرام کرد محترم شمرد اما اگر صحابه ای به نبی خاتم اهانت کرد، جسارت کرد، هتک حرمت کرد آبروی او را، حیثیت او را ، گوشت و پوست و استخوان او را و حقیقت وجودی او را مورد اهانت قرار داد وظیفه ما چیست آیا باید سکوت کرد و یا فریاد بر آورد ؟ آیا چون صحابه هست باید محترم شمرد .

فاطمه افتخار همسری با علی

اگر فاطمه زهرا سلام الله علیها را به علی بشناسیم، بد نشناخته ایم. بگوییم فاطمه زهرا سلام الله علیها کسی است که همسر علی است. خیلی تعریف خوبی است. همسر علی بودن، کفو علی بودن در این عالم کم مقامی نیست، کم منزلتی نیست. علی که یک ضربت او افضل از عبادت ثقلین است با او بودن شرافت بزرگی است، افتخار بزرگی است. شخصی که لایق باشد سزاوار باشد، با او همراه باشد ، محرم دل او باشد، اسرار او را بشنود کم فضیلتی نیست اگر فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگوییم؛ فاطمه زهرا همسر علی است. جا دارد چنین تعریف و توصیفی بشود.

فاطمه مادر خوبان عالم

اگر بگوییم فاطمه  زهرا سلام الله علیها کسی است که مادر حسن است، مادر حسین است،مادر زینب و ام کلثوم است، تعریف خوبی است یعنی فاطمه را به حسن بشناسانیم،به حسین بشناسانیم، بگوییم همان حسینی که ثارالله است، همان حسن و حسینی که شباب اهل الجنة اند،همان حسن و حسینی که لؤلؤ مرجان وجودند؛ بگوییم مادرشان فاطمه است. تعریف درستی است .

 فاطمه شناسی به رسالت و امامت

اما همه اینها یک طرف و فاطمه فاطمه است یک طرف دیگر است . او فراتر از این است که به رسالت شناخته شود، او فراتر از این است که به امامت شناخته شود. اگر فاطمه شناخته نشود نبوت و امامت شناخته نمی شود. جایگاه فاطمه در نظام آفرینش فوق تصور است. امام جعفر صادق علیه صلاة والسلام فرمود: فاطمه را فاطمه گفته اند چون عقول بشری  از ادراک حقیقت وجودی او عاجز است. به خاطر این فاطمه را فاطمه گفته اند.

یک موضوع دیگر خدمت شما عزیزان؛ فاطمه را نه به رسالت، نه به امامت فاطمه را باید به الله شناخت. نه از طریق پدر نه از طریق شوهر و نه از طریق فرزندان. فاطمه را باید به خدا شناخت چرا که مداح او خداست. یا پیامبر انااعطیناک الکوثر. او باید بگوید تا پیامبر بگوید " فداها ابوها "، " ام ابیها". تا خدا به پیامبر بگوید،پیامبر به تو خیر کثیر عطا کردم،کوثر دادم تا پیامبر بفرماید فداها ابوها. مداح فاطمه خداست، به وجود او فاطمه شناخته شد. این فاطمه کجاست؟ کجای زندگی ماست؟

فاطمه در منظومه معرفتی ما

در نظام های تربیتی ما ، دینی ما ، اجتماعی ما ، آموزشی ما ، سیاسی ما ، نقش فاطمه را کجا می توان پیدا کرد. عزیزان و بزرگواران بر تک تک اعضای ما از  قلب، چشم ، گوش گرفته تا سلول ها و پوست و استخوان و مو و... دانشگاه تأسیس شده یا در صدد تأسیس دانشگاه اند اگر بگویم دانشگاه مو شناسی تأسیس شده است و یا خواهد شد سخن به گزافه نرفته است. فقط در مورد مو! اگر دانشگاهی تأسیس بشود دانشمندان و پژوهشگران در مورد مو و زوایای آشکار و پنهان او تحقیق بکنند جا دارد. در این نظام آفرینش آنقدر این حقایق بزرگند که اگر سال ها تحقیق پژوهش بشود جا دارد . اما چگونه می شود در این عالم ، حقیقت وجودی زهرا سلام الله علیها نه در مدارس ما، نه در دانشگاهای ما، نه در حوزه های علمیه ما هیچ جا برایش فصلی باز نمی شود. هیچ کتابی در کل دوره مان یعنی از الفبای زندگی مان تا پایان زندگی هیچ جا بابی برای فاطمه زهرا باز نشده است جای برای فاطمه شناسی اختصاص نیافته است . فقط باید حسرت بخوری. چقدر باید تأسف بخوریم؟ دختران ما مردان ما پسران ما جوانان ما دانشمندان ما فضلای ما مجتهدین ما همه و همه چه جایگاهی برای فاطمه تعریف کرده­ایم.

طرحی برای فردا فرهنگ فاطمی فرهنگ ا پیشرو

بنده یک سالی ذهنمان درگیر بود درباره صدیقه کبری سلام الله علیها کاری انجام بدهم .مسئولین شهری را رفتیم پیگیر شدیم گفتیم بیایید یک جشنواره ای درباره حضرت زهرا سلام الله علیها بگیریم، همه را بر سر سفره پر خیر و برکت زهرا سلام علیها دعوت کنیم هنرمندان و نویسندگان و طراحان و نظریه پردازان و همه و همه را دعوت کنیم ، گفتیم بیایید یک جشنواره ای را برگزار کنیم به گونه ای که در این جشنواره پنج شش هزار نفر مشغول به کار بشوند، حداقلش و خروجی این پنج شش هزار نفر این شهر ما رو عطرآگین می­کند. لازم نیست ما این همه برای حجاب تلاش کنیم آخرش هم چیزی سر در نیاورد، آخرش هم مشکلی حل نشود روز به روز بدتر هم بشود. اگر حضرت زهرا را معرفی می کردیم دختران و زنان جامعه با فرهنگ فاطمی آشنا می شدند و شخصیت وجودی او را می شناختند و کمالات وجودی را می یافتند لازم نبود این همه کارهای عبث و بیهوده و بی نتیجه انجام شود اگر بدون فاطمه نظام آفرینش ابتر است بدون معرفت فاطمی هم ساختن فرهنگ پیشرو و تعالی بخش ابتر است .

اگر دانشمندترین دانشمندانی که امروز در عرصه  دانش روانشناسی، دانش تربیتی، دانش اقتصادی ، دانش سیاسی، دانش اجتماعی هر حرف بلندی گفته باشند بلندتر از آن را حضرت زهرا سلام الله علیها دارد. در نظام تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها حسن و حسین تربیت می شوند.. در کدام مکتب تربیتی شخصیتی مانند حسین تربیت شده است ؟ این تربیت مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها است. مدیریت سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها یک مدیریت کلان است ،یک مدیریت جزئی نیست. پیامبر پیامبر خاتم است. آدم معمولی و خانه نشین نیست. در مدت بیست و سه سالش همش در حال جنگ است. همش در هجرت است. و شوهر حضرت زهرا سلام الله علیها علی همراه اوست. او هم دارد همراهی میکند. تعداد قابل توجهی در هر جنگی شهید می شوند جانباز می شود و اسیر می شوند خانواده های آنها و از سوی دیگر خانواده های بی بضاعت و از سوی دیگر آغاز تعلیم معارف اسلامی و عصر عصر جاهلیت توقعات و ده ها توقع بجا و بی جا در چنین زمان و عصر و مصری حضرت زهرا هدایت گر این جامعه است در این جامعه دارد مدیریت می کند در این جامعه دارد نقش اول را ایفا می­کند.حضرت زهرا سلام الله علیها یک بانوی در خانه نشسته و مشغول فقط تربیت حسن و حسین نیست. کلی او ارباب رجوع دارد ، ساعتهای مختلفی از روزش پاسخگوی احکام شرعی بانوان است. کلی مسائل شرعی عبادی تربیتی را پاسخ می دهد.

در مکتب تربیتی او فضه تربیت می شود حضرت فضه سلام الله علیها آشنا به زبان قرآن است و با قرآن چنان انس و الفتی دارد که در یک سفر به تمام سؤال ها جواب قرآنی می داد  .

فاطمه و وظیفه امروز و فردای ما

آیا ما نمی توانستیم از نظام فکری او،نظام سیاسی تربیتی او الگو بگیریم؟ یک نظام نامه سیاسی برای بانوان تدوین کنیم ، نه برای بانوان برای جامعه اسلامی ما. او چکار میکرده؟ عرض کردیم هر روز یک تعدادی شهدا دارند، هر روز تعدادی خانواده هایی دارند که پدرش رو از دست داده، بچه اش را از دست داده،هر روز خبرهای اینطوری به خانواده های مدینه می رسد و فاطمه زهرا سلام الله علیها با اینها درگیر است. خوب این فاطمه زهرا سلام الله علیها با همین نظام دارد زندگی سیاسی اجتماعی را تدوین میکند، نمی توانستیم روی این کار کنیم؟

خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها یک خطبه ایست شأن خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها هم درمورد فدک اگر وزن و ترازش را ببینید وزن و ترازش اگر بیشتر از خطبه های نهج البلاغه نباشد کم تر نیست. گنجینه ای از معارف توحیدی ، سیاسی و اجتماعی است و می تواند مبنای تدوین مسائل معرفتی و سیاسی و اجتماعی قرار گیرد .حضرت زهرا سلام الله علیها  چه در روشهای اقتصادی، مدیریت اقتصادی او در آن روزگار یک مدیریت خیلی عجیب غریبی ست، اینجوری نیست که اینها بی بضاعت بودند، چیزی نداشتند، زندگیشان نمی چرخیده. اون اقایی که اومد دم در حضرت زهرا سلام الله علیها را زد و حضرت زهرا سلام الله علیها گردنبند خودش را داد. این گردنبند چرخید و چرخید آخر به دست خودش رسید! پیامبر فرمود چقدر این گردنبند، پر برکتی بود، چقدر گره ها از افراد را باز کرد. باز به دست صاحبش برگشت یک فرد اینجوری دارد مدیریت اقتصادی می­کند. کار اقتصادی او به گونه ایست که سوره هل اتی در شأن آنها نازل می شود. یتیم ،اسیر ، فقیر را تأمین معاش می کنند و این کار یک روز شان نبود که زندگی آنها بر این روال بود. حضرت علی علیه سلام همین امروز هم چاه هایش در مدینه معروف است، هزار چاه به نام خودش ثبت کرده، هزار چاه! کلی اموال و املاک دارند ، درآمد دارند. یک روزی حضرت علی علیه سلام فقط یک زمین رو فروخت ده هزار درهم، این ده هزار درهم رو تا خانه برگردد بین افراد مختلف، و نیازمند مختلف توزیع کرد. کار اقتصادی اینجوری انجام می دهند. پس جا دارد ما نظام فکری،سیاسی اجتماعی ، تربیتی عبادی عرفانی جلوه های معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها را یک پژوهشگاهی ، یک دانشگاهی یک مجموعه ای به نام ایشان تأسیس کنیم تا زوایای وجودی او در حد سعه و فهم خود مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم. چرا بچه های ما فاطمه را نشناسند؟ چرا ما از هر حشره ای سر در بیاریم، هر جانوری را بشناسیم هر سنگی را بشناسیم علوم بی ربطی را با مباحث زندگی ما ارتباط چندانی را ندارد یک دانشگاه تأسیس کنیم،رشته تعریف کنیم.جمعیتی را پای کار بکشیم. اما اونهایی که حیات ما زندگی اجتماعی ما، به اون گره خورده است از اینها چیزی سرمان نشود.حیف نیست ؟ بعد از کلی تلاش برای این جشنواره گفتند نه بابا این جشنواره خیلی خیلی بزرگه! کار ما نیست. بنده همان زمان افتادم از این کتابخانه های قزوین کتابهایی که در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته بودند با برخی از دوستان جمع آوری کردیم آوردیم، تقریبا یک هزار جلد کتاب یک نمایشگاهی بر پا کردیم در دانشگاه بین المللی امام خمینی، کتابها رو معرفی کردیم. گفتیم پس بگذارید بچه های ما ببینند در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها هزار جلد کتاب هست. هزار جلدش را ما از کتابخانه های اینجا جمع کردیم و الا بیش از سه هزار جلد در مورد این شخصیت کتاب نوشته شده ! بیست جلد فقط مسند حضرت زهرا سلام الله علیها  است. "اعلم انی فاطمه" هشت جلد "بدانید که من فاطمه ام" زندگی بیست و سه ساله او، زندگی بیست و سه ساله نیست ، مثل زندگی ما حساب نکنیم .فکر نکنید بیست و سه سال او یعنی بیست و سه سال من! اینجور زندگی نمی کردند،آنها حیاتشان حیات نوریه است. با سرعت نور دارند پیش می­روند یعنی همین سرعت نوریه که شما در یک لحظه اش یک ثانیه اش هشتصد و بیست و یک سال است. با همین حساب و کتاب شما پیش بروید. یعنی بشریت تمام همتش رو جزم و عزم کند تمام تشکیلاتشون را بسیج کنند تا به ابعاد وجود ی زهرا سلام الله علیها راه پیدا کنند، هیهات! شدنی نیست. "انا اعطیناک الکوثر" این خیر کثیر را کجا می خواهند پیدا کنند؟ خداوند در قرآن خودش فرمود اگر جن و انس دست به دست هم بدهند تمام نویسندگان جنی و انسی نویسنده بشوند تمام دریاها مرکب بشوند همه دست به دست هم بدهند تا اعداد کلمات خدا رو بنویسند فرمود نمی توانند بنویسند. در مقابل این اعداد کلمات خدا نوشته نمی شود، خداوند به حضرت صدیقه کبری فرمود "انا اعطیناک الکوثر" تو کوثرعالمی . اگر کثرتی در عالم وجود دارد به وجود توست .کی می خواهد و کجایش را می خواهند شناسایی کنند؟ مگر دریاست که اگر نتوان کشید بتوانیم به اندازه تشنگیمان ظرفمان را پر کنیم؟چنین چیزی نیست فراتر از این حرف هاست اما بااین وجود می­شد به گونه ای دیگر به این حقیقت وجودی عالم نگاه کرد و اینقدر سطحی از کنارش رد نمی شدیم، انتظار در این نظام جمهوری اسلامی که الحمدلله  رب العالمین به برکت وجودی صدیقه کبری سلام الله علیها به برکت وجودی امامت چنین لیاقتی پیدا کردیم که ولی فقیه داشته باشیم انتظار این است که در این زمان در پرتو نوری ولایت فقیه این حقایق عالم تدوین شوند، گفته بشوند. مبادا عمرمان تمام بشود و ما غافل از همه چیز بی خبر از همه چیز ندانیم فاطمه کی بود، برای چی آمده بود چی کرد؟ چی شد؟ و ما چکار باید بکنیم؟ان شاءالله توفیقی باشد لیاقتی داشته باشیم با نام او با یاد او انس و الفتی پیدا کنیم.

انس و الفت با فاطمه سرمایه آخرت

عزیزان بزرگواران ،شما عزیزانی که اینجا تشریف داریدمستحضرید صدیقه کبری جگر گوشه پیامبر است، "ثمرة فوادی" میوه دل پیامبر. یعنی اگر پیامبر درخت باشد میوه اون درخت فاطمه زهراست." ثمرة فوادی" یعنی حاصل قلب من، فواد من شده فاطمه! فاطمه زهرا سلام الله علیها خیر کثیرعالم است.مبادا غفلت کنیم کوتاهی کنیم با این حقیقت عرشیه انس و الفتی پیدا نکنیم در حد و اندازه نامش "فاطمه" در همین حد.  فاطمه را به زبانتان جاری کنید،صبح و ظهر و شام بگویید، ارتباط ایجاد کنید با این نام. سفارشی که خدمت شما عزیزان دارم در این جلسه که به نام مبارک او منعقد شده داشته باشید از این مجلس از این محفل، خداوند هم به بنده چنین لیاقتی را بدهد که لایق باشیم نام زهرا را به زبان جاری کنیم. فرمود: اگر کسی فاطمه را راضی کند من را راضی کرده است. خداوند می گوید: غضب فاطمه غضب من است ، رضای فاطمه رضای من است یعنی هر کس بتواند فاطمه را راضی کند خدا از او راضی است. هر کس بتواند فاطمه را خوشحال کند خدا از او خوشحال است. هرکس بتواند با فاطمه انس و الفتی با نامش با یادش پیدا کند با خدا انس و الفت دارد پیدا می کند. این انس و الفت را جدی بگیریم. مادر ائمه است.مستحضرید مادر حساب کتاب دیگری در بین فرزندان دارد ما ممکن است زیاد متوجه نشویم که مادر کیست، اما آنها می­دانند مادر کیست آنها می فهمند، آنها برآن مطلع اند که مادر یعنی چی. ائمه علیه صلاة و السلام وقتی میگویند مادر چنین چیزی گفته دیگه در مقابلش انکار معنا و مفهوم ندارد. و لذا ارتباط با صدیقه کبری یعنی دل ائمه را با خود همراه کردن؛ حسن را ، حسین را ،امام جعفر صادق رو، امام موسی کاظم را. ما بتوانیم فاطمه را انس و الفتی پیدا کنیم فرزندانش رو توانستیم به خودمان متوجه کنیم.دقت فرمودید؟ حرف حرف خیلی بزرگی است ما اگر بتوانیم انس و الفتی با زهرا سلام الله علیها پیدا کنیم به برکت همین انس و الفت مورد توجه ائمه قرار می­گیریم وانها هم به ما توجه می­کنند و لذا حتما حتما یک برنامه ویژه در روزتان ولو اینکه پنج دقیقه، ولو اینکه یک دقیقه، در روز یک دقیقه با حضرت زهرا سلام الله علیها ارتباط ایجاد کنیم. یک دقیقه! چکار کنیم؟ برای ارتباط یک دقیقه ای با صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها اونهایی که توانستند با یک دقیقه ارتباط که چه عرض کنم گاها بعضی توانستند با لحظه ای ارتباط  به جاهایی برسند اگر بتوانیم روزی لحظاتی از عمرمان را هدیه کنیم به حضرت زهرا سلام الله علیها با نام او انس و الفت ایجاد کنیم، سوره توحید تلاوتی که در آغاز عرایض داشتیم، سه بار سوره توحید هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها به نیابت از یکی از فرزندان او هر روز ، یک روز به نیابت از حسن، یک رو به نیابت از حسین ، یک روز به نیابت از امام زین العابدین تا برسد به حضرت ولی عصر ارواحنا فدا. هر روز به نام یکی از اینها هدیه به حضرت زهرا بکنید شب موقع خوابیدن این کار رو انجام بدهید.موقعی که می خواهید بخوابید رو به قبله سه تا "قل هو الله..." بخوانید هدیه به حضرت زهرا بکنید بخوابید. یعنی حداقل حداقل یک دقیقه هم وقت نمیبره. سه تا "قل هو الله.." رو به قبله هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها. اگر نه، مجال و فرصت بیشتری دارید بعد از نماز صبح بعد از نماز ظهر بعد از نماز عصر بعد از نماز مغرب بعد از نماز عشا،پنج تا نماز داریم، بعد هر نمازی سه تا "قل هو الله..." بخوانید هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها کنید. در زندگیتان این را جزء برنامه زندگیتان قرار بدهید. بگذارید این زبان ما با نام فاطمه انس و الفت پیدا کند. شب و روز چندین بار نام فاطمه را به زبان جاری کردیم صبح گفتیم فاطمه،ظهر گفتیم فاطمه، شب گفتیم فاطمه. حسین فاطمه از کنار نام فاطمه آسان رد نمی­شود.مهدی فاطمه از کنار نام فاطمه نمی تواند رد بشود. امام صادق علیه سلام فرمودند هر جا نام فاطمه برده می­شد بلند می­شد می ایستاد. نمی تواند از کنار نام فاطمه رد شود ما بهش احتیاج داریم . روزهای سختی را در پیش داریم ، روزهای سنگینی در پیش روی ماست اگر اونها دستگیری نکنند کار ما ره به جایی نمی برد. با نام او یاد او و لو شده که هیچی متوجه نشویم ،ولو اینکه لقلقه زبانمان باشه اما نام فاطمه شیرین است،زیباست. بعد از بیست سال سی سال چهل سال هر روز گفتیم فاطمه  هر روزش یاد کردیم. حتما بعد از چهل سال پنجاه سال نام فاطمه ورد زبانمان بوده اونها از کنار این نام نمی گذرند. با این نام انس و الفتی پیدا کنید.

السلام علیک یا بنت رسول الله

السلام علیک یا بنت خاتم النبیین

سلام بر فاطمه سلامی که در حدیث کساء پیامبر وارد می­شود به فاطمه سلام می­دهد،حسن وارد می­شود به فاطمه سلام می­دهد، حسین وارد می­شود به فاطمه سلام می­دهد، علی وارد می­شود به فاطمه سلام می­دهد همه به فاطمه سلام می­دهند.

فاطمه جان سلام ما را به سلامی که نبی اکرم، به سلامی که حسن و حسین به سلامی که علی به خدمتت عرضه داشتند پذیرا باش.

السلام علیک یا بنت رسول الله

فاطمه جان با تمام وجودم می­گویم ، با تمام داراییم می­گویم،با تمام گوشت و پوست و تک تک سلولهایم می­گویم، فاطمه جان نه تو را که شایسته آن نیستم اما نام تو را دوست دارم با نامت زنده ام به نامت عشق می­ورزم حرزم شده نام فاطمه ، خدا را شاکرم لایق شدیم نام فاطمه را بر ما بر زبان ما بر دل ما بر فکر و اندیشه ما جاری کنی. خدایا سپاس. هزاران هزار سپاس

السلام علیک یا بنت رسول الله

یا سیدتنا ومولاتنا انا توجهنا استشفعنا وتوسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهة عندالله اشفعی لنا عندالله یا وجیهة عندالله اشفعی لنا عندالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد