فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری
فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری

خفت و خواری پایان منزل جنات کاران و طاغوتیان

سران ممالک اسلامی از پند بزرگ پروردگار پند بگیرند که  

 

سیعلم  الذین  ظلمو ا ای منقلب ینقلبون

گزارش لحظه به لحظه محاکمه "فرعون مصر"

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه خبری آتی نیوز؛ حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر تحت تدابیر شدید امنیتی و پزشکی پس از ورود به دانشکده پلیس محل دادگاه وی، لحظاتی پیش در حالی که بر روی یک تخت بیمارستانی خوابیده بود، به قفس آهنی ساخته شده منتقل شد.
 شبکه خبری الجزیره گزارش داد: مبارک با یک آمبولانس سفید رنگ و به همراه یک تیم پزشکی از محل فرود بالگرد به ساختمان دادگاه در داخل دانشگاه پلیس منتقل شد.
 

تلویزیون الجزیره تصاویر مستقیمی از دادگاه نشان داد و مبارک هم اکنون در قفس مورد نظر قرار گرفت.
 
مبارک قرار است به اتهام کشتار مردم طی قیام مصر، صدور گاز این کشور به قیمت پائین به رژیم صهیونستی و اتهامات وارده درباره فساد مالی محاکمه شود.
 
"احمد رفعت " قاضی این دادگاه است و تلویزیون مصر هم قرار است، روند دادرسی را از ابتدا تا انتها پوشش و بطور مسقیم پخش کند، صرف نظر از این‌که خبرنگاران خارجی و داخلی نیز اجازه ندارند در دادگاه حضور داشته باشند.
 
 
"حسنی مبارک " دیکتاتور سابق مصر لحظاتی قبل تحت تدابیر شدید امنیتی و در حالی که روی تخت بیمارستان خوابیده بود، وارد محل برگزاری جلسه محاکمه خود در آکادمی پلیس قاهره شد.
 
پیش از حضور مبارک در قفس محاکمه، "حبیب عادلی " وزیر کشور سابق مصر به همراه جمال و علا پسران دیکتاتور سابق مصر وارد این مکان شد.
 

 

 

 

 

صاویر تلویزیونی نشان می‌دهد مبارک به شدت نگران و مضطرب به نظر می‌رسد.

مبارک قرار است به اتهام کشتار مردم طی قیام مصر، صدور گاز این کشور به قیمت پائین به رژیم صهیونستی و اتهامات وارده درباره فساد مالی محاکمه شود.
 

احمد رفعت " قاضی این دادگاه است و تلویزیون مصر هم قرار است روند دادرسی را از ابتدا تا انتها پوشش و به‌طور مستقیم پخش کند، صرف‌نظر از این‌که خبرنگاران خارجی و داخلی نیز اجازه ندارند در دادگاه حضور داشته باشند.

 
 
دادگاه محاکمه حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر و فرزندان وی و همچنین حبیب العادلی وزیر کشور زمان مبارک و همچنین پسران مبارک و چندین تن از معاونان عادلی در زمان قیام مردم مصر مسئولیت کشتار مردم این کشور را بر عهده داشتند با سخنان قاضی دادگاه آغاز شد.
 

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی با اشاره به اینکه حفظ نظم جلسه در جریان روند دادرسی الزامی است گفت: از تمام کسانی که در این دادگاه حضور دارند تقاضا می‌کنم تا نظم دادگاه را رعایت کرده و از هر گونه اخلال در آن خودداری کنند.

وی افزود: دادگاه می‌تواند کسانی را که نسبت به اخلال در جلسه اقدام می‌کنند محاکمه کرده و احکام کیفری را در خصوص آنان صادر کنند.

احمد رفعت قاضی دادگاه حسنی مبارک در ادامه از متهمان خواست تا حضور خود را در دادگاه با بالا بردن دستان خود اعلام کند.
 

بنابراین گزارش در این دادگاه حبیب العادلی وزیر کشور دوران مبارک و معاونان وی از جمله عبدالرشید، عبد الرحمان فایز، حسن محمد عبدالرحمان، اسماعیل محمد عبد الجواد و همچنین جمال و اعلاء المبارک فرزندان حسنی مبارک و همچنین حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر حضور خود را در دادگاه اعلام کردند.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی دادگاه از وکلای مدافع متهمان درخواست کرد تا اعلام کنند از کدام متهم دفاع می‌کنند در این حین برخی از وکلای حاضر در جلسه اعلام کردند که اسامی آنها به عنوان وکلای مدافع ثبت نشده است.
 

قاضی احمد رفعت نیز در پاسخ به این سؤال گفت: بر اساس قانون وکلای مدافعی که در این دادگاه حاضر هستند می‌توانند اسامی خود را برای دفاع از متهمان، وزیر دادگستری و دادگاه اعلام کنند.

وی افزود: البته از تمام حاضران می‌خواهم تا این کار را با نهایت نظم انجام دهند.
 
 
 
حسنی مبارک و دیگر متهمان همراه وی تحت تدابیر شدید امنیتی از فرودگاه قاهره به وسیله یک آمبولانس به محل دادگاه منتقل شد.

تعدادی از مزدوران حسنی مبارک با سنگ و چوب به مردم در اطراف دانشگاه پلیس حمله کردند و اکنون درگیری‌های پراکنده بین مردم و مزدوران در جریان است.
 

نیروهای امنیتی حضور گسترده ای در این منطقه یافته اند و مردم نیز در اطراف ساختمان حضور دارند.

هزاران نفر از مردم ساختمان دانشگاه را محاصره کرده‌اند و صدها ماشین پلیس در اطراف ساختمان مستقر شده‌اند تا مانع از هرگونه تحرک مردم شوند.
 

شهر قاهره در آستانه محاکمه حسنی مبارک رئیس مخلوع مصر به شدت امنیتی است و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در سرتاسر شهر مستقر شده اند تا شرایط را برای محاکمه مبارک فراهم کنند و مانع از تظاهرات احتمالی شوند.

از سوی دیگر درگیری‌های شدیدی بین مردم و نیروهای ارتش در اطراف میدان التحریر روی داده است و نیروهای نظامی با گاز اشک آور و باتوم با مردم درگیر شده‌اند و برای متفرق کردن انقلابیون تیر هوایی شلیک کردند.
 

مبارک قرار است به اتهام کشتار مردم طی قیام مصر، صدور گاز این کشور به قیمت پائین به رژیم صهیونستی و اتهامات وارده درباره فساد مالی محاکمه شود.

"احمد رفعت " قاضی این دادگاه است و تلویزیون مصر هم قرار است، روند دادرسی را از ابتدا تا انتها پوشش و بطور مسقیم پخش کند، صرف نظر از این‌که خبرنگاران خارجی و داخلی نیز اجازه ندارند در دادگاه حضور داشته باشند.
 
 
در دادگاه امروز علاوه بر مبارک دو پسر وی به نام‌های علاء و جمال، "حبیب العادلی " وزیر کشور، 6 معاون مبارک و همچنین "حسین سالم " بازرگان مصری به اتهام قتل‌عام انقلابیون مصر و فساد مالی در دادگاه حاضر شدند.

* وکیل مدافع "حسن عبد الرحمن "، رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر خواستار باطل کردن دو قرار معرفی و الحاق؛ و مکلف کردن دادستانی به پیوست کردن صورتجلسه شورای وزیران 22 ژانویه 2011 شد که در آن سخنان "عمر سلیمان " به ثبت رسیده است؛ همچنین خواستار احضار تمام اعضای دولت جهت بحث و مناقشه با آنها شد. غیر از آن وکیل مدافع عبد الرحمن خواست المشیر الطنطاوی و عمر سلیمان به دادگاه فراخوانده شوند و درباره اطلاع حسن عبد الرحمن از وجود تک‌تیراندازان از ایشان سوال شود.

* علاء مبارک در حالی در دادگاه حاضر شد که برای اولین‌بار در داخل قفس اتهام و در طول برگزاری جلسه قرآنی در دست گرفته بود.

* وکیل حبیب العادلی و اسماعیل الشاعر خواستار احضار برخی از فرمانده‌هان نیروی پلیس برای ادای شهادت و اثبات برائت دو نفر از متهمان به قتل تظاهرات‌کنندگان و قطع ارتباطات شد.

* برای دفاع از مبارک سه وکیل در دادگاه حضور یافته بودند که در راس آنها فرید الدیب قرار داشت.

* فرید الدیب نسبت به حکم صادره در 25 ژوئیه درباره منضم کردن رسیدگی به قضیه حبیب العادلی و 6 نفر از معاونانش به قضیه مبارک و دو پسرش اعتراض کرد و گفت: دادگاهی که این حکم را صادر کرده در تصمیم خود مردد بوده و نمی‌توانسته چنین حکمی را صادر کند.

* ناظران تاکید کردند: حضور مبارک در دادگاه بصورت خوابیده بر بستر بیماری به هدف به رحم آوردن و بدست آوردن دل ملت مصر صورت گرفته است، بویژه آن‌که بر اعدام وی پافشاری و اصرار بسیار شده است.

*یک ساعت بعد از آغاز جلسه و پیش از شروع دور اول استراحت دادگاه، هیئت دفاع از متهمان خواستار احضار دولت سابق و المشیر الطنطاوی و عمر سلیمان شد.

* پس از یک استراحت کوتاه دادگاه مبارک دوباره کار خود را آغاز کرد.

* هنگام استراحت دادگاه، متهمان از قفس اتهام به محل بازداشت منتقل شدند که اتاق مجاور سالن دادگاه است.

* خواسته‌های وکیل مدافع مصر خشم خانواده‌های شهدا را برانگیخت، وی عامل اصلی کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری را عادل عبد السلام جمعه دانسته بود، همچنین مصری‌ها درخواست یکی از وکیل مدافعان مبارک مبنی بر بررسی بیش از 20 نقطه که از آن به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی صورت گرفته بود تا اثبات شود، از این نقاط اصلا امکان تیراندازی وجود ندارد را محکوم کردند.

* دادستانی مصر حسنی مبارک،‌ رئیس جمهور مخلوع مصر و حبیب العادلی، وزیر سابق داخلی وی را به قتل عمد تظاهرات‌کنندگان طی انقلاب 25 ژانویه محکوم کرد. دادستانی مصر اعلام کرد، هدف العادلی از این اقدام حفظ منصب خود و منصب مبارک بوده است.

* مبارک در حالی که لبخند می‌زد و با دو پسرش بطور آهسته صحبت می‌کرد، برای ادامه دادرسی وارد قفس اتهام شد. وی سر خود را بلند و به یک نظامی نگاه کرد، ان نظامی نیز جلوی او قرار گرفت تا مانع گرفتن عکس از مبارک شود.

* حسنی مبارک و جمال و علاء تمام اتهامات وارده توسط دادستانی مصر به خود را رد کردند.

* تلویزیون مصر درحالی مبارک را نشان می‌داد که در قفس اتهام بود، تلویزیون مصر ابتدا فقط چهره مبارک را نشان داد که هوشیار به نظر می‌رسید و به اطراف نگاه می‌کرد.
 
 

گاه شمار تحولات مصر بعد از سقوط مبارک

‌11فوریه سال ‌2011 میلادی:

برکناری مبارک از پست ریاست‌جمهوری که به دنبال آن وی بیشتر اختیاراتش را به شورای عالی نیروهای مسلح به ریاست "سپهبد حسین طنطاوی" واگذار کرد و حزب ملی منحل شده اعلام کرد که مبارک در شرم الشیخ در منطقه سینا است.

‌12 فوریه:

ارتش خود را برای ورود به مرحله مسالمت‌آمیز انتقالی آماده کرد، قانون اساسی به تعلیق درآمد و پارلمان مصر منحل شد.

‌21 فوریه:

اموال حسنی مبارک و اعضای خانواده‌اش بلوکه شد.

سوم مارس:

عصام شرف نخست‌وزیر مصر شد.

‌15 مارس:

دستگاه امنیتی مصر منحل شد و هیاتی به جای آن برای رعایت حقوق شهروندان تشکیل شد.

‌19 مارس:

همه‌پرسی درباره انجام برخی اصلاحات در قانون اساسی برگزار شد که با 77.2 درصد آرا موافق همراه بود.

‌21 مارس:

اموال حسنی مبارک و ‌18 تن از نزدیکان وی از سوی اتحادیه اروپا بلوکه شد.

‌28 مارس:

نسخه اصلاح ‌شده قانون احزاب از سوی ارتش مصر صادر شد که به موجب آن تشکیل احزاب راحت تر صورت می‌گیرد اما این احزاب دیگر نباید بر پایه اصول دینی تشکیل شوند.

هشتم آوریل:

کشتار دهها هزار تن از تظاهرکنندگان قاهره

‌23 آوریل:

مبارک در پی سکته قلبی هنگام انجام تحقیقاتش به بیمارستان شرم‌الشیخ منتقل شد.

‌16 آوریل:

حزب ملی دموکرات حاکم وابسته به نظام مبارک منحل شد.

هفتم ماه مه:

سوزان، همسر مبارک پس از واگذاری همه دارایی‌هایش به دولت مصر آزاد شد.

اول ژوئن:

زمان جلسه محاکمه مبارک و دو پسرش علاء و جمال در سوم اوت و کشتار تظاهرکنندگان مصری تعیین شد. خبر ابتلای مبارک به سرطان معده از سوی وکیل وی اعلام شد.

ششم ژوئن:

تاسیس "حزب آزادی و عدالت" به عنوان یکی از شاخه‌های گروه اخوان‌المسلمین

‌21 ژوئن:

گروه اخوان‌المسلمین یک استراتژی در راستای تشکیل ائتلافی با احزاب دیگر از جمله حزب لیبرال و حزب چپ‌گرا ارائه کرد.

‌28 ژوئن:

شوراهای شهر تشکیل شده در زمان رئیس جمهوری مبارک منحل شد.

‌28 و ‌29 ژوئن:

‌1036 تن در قاهره به دنبال درگیری‌های خونین میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان زخمی شدند.

‌13 ژوئیه:

صدها تن از نیروهای پلیس استعفا دادند و زمان برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار بود در سپتامبر برگزار شود، به تاخیر افتاد.

‌16 ژوئیه:

ارتش وعده داد که مانع برگزاری دادگاه‌های نظامی خواهد شد.

‌19 ژوئیه:

اعلام شد که مبارک گهگاه به کما می‌رود.

‌21 ژوئیه:

انجام اصلاحات دولتی که به علت فعالیت وزیران سابق دولت مبارک در دولت جدید در آرامش اوضاع مصر تاثیری نداشت.

‌23 ژوئیه:

زخمی شدن بیش از ‌200 تن در پی درگیری‌های تظاهرکنندگان و حامیان ارتش در قاهره

‌25 ژوئیه:

وارد کردن اتهام فساد به احمد نظیف، نخست وزیر سابق مصر از سوی قوه قضائیه این کشور و ارجاع محاکمه حبیب العادلی، وزیر کشور سابق مصر به اتهام قتل به زمان محاکمه مبارک

‌27 ژوئیه:

خودداری مبارک از خوردن غذا و ضعف جسمی وی

‌28 ژوئیه:

اعلام برگزاری محاکمه مبارک در قاهره

اعلام سلامت جسمی مبارک و امکان انجام محاکمه وی

‌29 ژوئیه:

برگزاری تظاهرات گسترده در قاهره در پاسخ به دعوت اسلام‌گراها و کشته شدن چهار تن در درگیری‌ها در شهر العریش

‌31 ژوئیه:

اعلام به حالت تعلیق درآمدن اعتصاب طی ماه مبارک رمضان از سوی فعالان مصری در میدان التحریر در قاهره 

 

محاکمه مبارک؛ هراس دیکتاتورهای عرب از سرنوشت مشابه

"عبدالباری عطوان " در سرمقاله امروز خود در روزنامه "القدس العربی " چاپ لندن با عنوان "مبارک و لحظه حساب " به روند سرنگونی و محاکمه دیکتاتور پیشین مصر پرداخت.

عطوان نوشت: با ظاهر شدن حسنی مبارک در قفس اتهام در برابر قضات برای پاسخ به اتهام قتل و فساد و غارت اموال عمومی، مصر و همه ملت‌های عرب در برابر یک حادثه تاریخی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مسئله مهمتر که از چند دهه پیش و شاید قرن‌ها پیش ادامه دارد و ممکن است که همچنان ادامه داشته باشد؛ این است که حاکمان عرب به کشتن، غارت و خودکامگی بدون اینکه بازخواست شوند و پاسخگو باشند؛ ادامه می‌دهند.

به گزارش شبکه خبری العالم، جرم مبارک غارت اموال و قتل 500 معترض که فقط خواستار سرنگونی رژیم او بودند؛ نیست بلکه کشتن مصر و موقعیت، منزلت و شرافت آن و تحریف هویت این کشور است.

وی افزود: جرم مبارک همچنین این است که مصر را از یک کشور قدرتمند و عزیز به یک کشور وابسته، ذلیل و گدا تبدیل کرد.

عبدالباری عطوان افزود: بیش از 30 سال از غارت، دزدی و انباشت میلیاردها دلار در بانک‌های غربی سپری می‌شود که شاخص برجسته رژیم دیکتاتور پیشین مصر است.

وی افزود: بیش از 80 میلیون نفر از فرزندان صبور و ثابت قدم مصر از تلویزیون این لحظه تاریخی را تماشا خواهند کرد تا شاهد حادثه‌ای باشند که در رویا نیز تصور دیدن آن را نمی کردند.

این تحلیلگر عرب افزود: سایر دیکتاتورهای عرب و شرکای مبارک و متحدان او نیز که کرامت این امت را لگدمال، عقیده آنها را تحقیر و مصر را به کاهنشان آمریکا و خاخام‌های اسرائیلی پیش‌کش کردند، این حادثه را مشاهده خواهند کرد.

وی گفت: این ظالمان نیز که ترس و وحشت از افتادن به چنین سرنوشتی به جانشان افتاده است؛ دادگاه را دنبال خواهند کرد و خدا می‌داند که آنها چند میلیارد دلار غارت کرده‌اند و چقدر خون مردم را ریخته اند.

این نویسنده در ادامه سرمقاله خود نوشت: شورای نظامی حاکم مجبور شد به خواسته‌های انقلابیون پاسخ بدهد و هر چه سریع‌تر به محاکمه رژیم فاسد گذشته و افراد آن اقدام کند، البته این اقدام پس از تاخیر طولانی مدت در نتیجه فشار متحدان مبارک در کشورهای سرکوبگر صورت گرفت.

وی افزود: متحدان مبارک در کشورهای سرکوبگر نمی‌خواهند این محاکمه روی دهد و از دچار شدن به همان سرنوشت هراسان هستند.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: این تسلیم ‌شدن شورای نظامی در برابر خواست انقلابیون کوتاه‌ترین مسیر برای پایان دادن به تحصن در میدان التحریر و نجات کشور از انقلاب دوم بود که همان انقلاب گرسنگان است.

وی تصریح کرد: شادی بزرگ ما از سقوط دیکتاتور و اعتراف به شکست و دیدن او در پشت میله‌های قفس اتهام بود و این را برای شادی و شماتت نمی‌گوییم بلکه به این علت می‌گوییم که پیروزی عدالت و مساوات برای مردم مصر و همه ملت‌های عربی در ماه رمضان بود.

این نویسنده گفت: مبارک به هیچ وجه دلسوز کسی نبود و درد و رنج ده‌ها میلیون نفر از مردم را درک نمی‌کرد و ما در برابر انقلابیون و جوانان پاک و شجاع مصر از همه گروه‌ها و قشرهای سیاسی و عقیده‌ای سرخم می‌کنیم که این معجزه را برای ما رقم زدند.

وی در پایان تاکید کرد: مصر همیشه در ثبت نمونه‌های تاریخی پیشرو بوده و پیشرو خواهد ماند و امیدواریم آنچه امروز در دانشگاه پلیس شاهد خواهیم بود؛ برجسته‌ترین این نمونه‌ها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد