فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری
فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری

حوزه دانشجویی آغازی دوباره

حوزه دانشجویی گامی به سوی تحول و پیشرفت

عبد الله علیه السلام قال : بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان تسبقکم إلیهم المرجئة .

امام صادق علیه السلام می فرماید : « جوانان خود را با معارف و احادیث اهل بیت آشنا سازید قبل از آن که منحرفان بر شما سبقت بگیرند و جوانانتان را با عقاید باطل منحرف سازند  » تهذیب الأحکام - الشیخ الطوسی - ج 8 - ص 111

بسم الله الرحمن الرحیم

عبد الله علیه السلام قال : بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان تسبقکم إلیهم المرجئة .

امام صادق علیه السلام می فرماید : « جوانان خود را با معارف و احادیث اهل بیت آشنا سازید قبل از آن که منحرفان بر شما سبقت بگیرند و جوانانتان را با عقاید باطل منحرف سازند  » تهذیب الأحکام - الشیخ الطوسی - ج 8 - ص 111

حمد و سپاس خدایی را سزد  که در عصر ذهول و افول  معرفت و معنویت آفتاب پر فروغ محمدی را بر آسمان بشریت پرتو افشان ساخت تا پرده ظلمانی جهل و نادانی را بدرد و بشریت فرو هشته و دهشت زده در وادی حیرت و سر گردانی را  به نور برهان و عرفان و قرآن به سوی منزل مقصود رهنمون سازد.

سلام خدا بر آخرین ذخیره حق ، مشکات هدایت ، خلف صالح از سلاله پاکان که روح و روان طیب و طاهرش آرامش بخش دل ها و امید بخش خسته دلان عاشق است .

سلام خدا بر ره پویان راه فضلیت و معنویت شهداء انقلاب اسلامی­و­­سلام خدا بر خمینی روح خدا امام و مقتدای امت اسلامی .

اگر چه بشریت در اکثر ادوار تاریخی از درخت جهالت میوه ظلم و غارت چیده است و لکن اراده الهی بر آن بوده است که در همه اعصار و ازمان انسان های صالح و طاهری باشند که  درخت علم و دانایی غرس نموده و ثمره عدالت و طهارت را برای مشتاقان معنویت و فضلیت به ارمغان بیاورند .

عصر نبوت و رسالت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله عصر طلایی بشریت است که انسان های تشنه معرفت و معنویت در هیچ زمانی همانند عصر ختمی مرتبت بر چشمه زلال عرفان و قرآن راه نیافته بود  و از معادن حکمت و معرفت گوهر های تابناک تقوی و طهارت استخراج نکرده بود. عصری که فرشیان بر عرش تکیه می زنند و  انسان ها ی جهول و ظلوم  خود را به لباس فضلیت و معنویت ، کرامت و عظمت می آرایند و بر قله شرافت و عزت قدم می نهند .

اما آن روزی باب الله توسط انسان های جاهل و ظالم به روی بشریت بسته می شود و امام ارزش و دانش ، فضیلت و معنویت ، عرفان و قرآن در پر بلا ترین سر زمین سر بریده می شود و بیرق هدایت و نورانیت در دشت بلا واژگون می گردد و پرچم ظلم و ستم ، غارت و چپاول ، کینه و کدورت به دست یزید و یزیدیان بر افراشته می شود بار دیگر بشریت در سراشیبی سقوط قرار می گیرد و پرده حیا و عفت و طهارت و صداقت به درفش جهل و ظلمت دریده می شود و به دست غارتگران به یغما می رود . تا این که در عصر و زمان ما بار دیگر به  قدرت لا یزال الهی بر آسمان بشریت خورشیدی دوباره می تابد  و انقلابی به رهبری امام راحل شاگرد مکتب عصمت و طهارت ، قرآن و عترت در جهان طلوع می نماید که همه سر دمداران چپاول و غارت را مبهوت و متحیرت و ماتم زده  می کند و کم کم شمس پر فروغ انقلاب بساط  ظلمت را می درد و  دل های کویری را طراوت و شادابی دو باره می بخشد دشمنان عنودی که در مرتع جهل و نادانی انسان ها بساط قدرت و عیش و نوش به راه انداخته بودند در بهارستان علم و آگاهی و ایمان دینی پوست می اندازند و با تاکتیک ها و ترفند های نو و با راه اندازی شبکه های ماهواره ای و سایت های انترنتی و با تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته و بسط نحله ها و فرقه های انحرافی و عرفان های سکولار و تاسیس دانشگاه علوم اسلامی امریکایی در صدد بر می آیند تا سر چشمه نور و هدایت و  ایمان دینی امت اسلامی که بر آمده از معارف قرآن و عترت است با بذر افکنی تردید و تشکیک درمبانی ایمانی و دینی شکست پذیر نماید و  راه نفوذ را به روی خود باز کند .

اگر چه باید اعتراف نمود که استعمار فرانو در این جبهه موفق بوده است و وجود مظاهر فساد و فحشی در جامعه و دانشگاه و ظهور قارچی نحله و فرقه های شیطانی و عرفان های سکولار گواه بر مدعی است .

تأثیر پذیری قابل توجهی از دانشجویان از القائات ودسیسه های شیاطین و فاصله گرفتن آنها از مبانی ایمانی و دینی و پشت کردن به بدیهیات معارف اسلامی و بر قراری روابط خارج از شؤنات اسلامی دختر و پسران و رفتارهای غیر اخلاقی و ...همه حکایت گر از حضور فرهنگ استعماری غرب در مملکت قرآن و عترت است .

در چنین عصر و زمانی در سایه الطاف الهی و با رهنمون های قائد عظیم الشأن حضرت آیه الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نهال طیبه ای به نام حوزه دانشجویی توسط دفتر نهاد رهبری در دانشگاه غرس شد این نهال بعد از گذشت 12 سال به شجره مبارکه ای تبدیل شده است که می تواند با معارف نورانی قرآنی دل های فسرده و پژمرده را حیات دوباره ببخشد و جلوی هجمه ی بی امان استکبار جهانی را بگیرد و فضای دانش و دانشگاه را از لوث وجود فرهنگ غرب پاک سازی نماید و جوانان این مرز بوم را با معارف انیق و عمیق قرآن و عترت آشنا ساخته و مقاومت ببخشد .

حوزه دانشجویی شهید بهشتی ره واحد قزوین که در نیمه دوم  سال 1387 در دانشگاهی که بنام مبارک امام راحل مزین و معطر است تأسیس شد و در این دو سال توانست تعداد کثیری از دانشجویان را با معارف قرآن و عترت آشنا نماید و هم اکنون قریب 300 نفر دانشجو از رشته های مختلف و از دانشگاه های سراسر استان در آن به کسب ارزش و فضیلت اشتغال دارند .

این حوزه به خاطر شرایط ویژه اش توجه و عنایت خاص مسؤلان را می طلبد که در ذیل به شرایط و نیازها و خواسته ها اشاره می شود .

شرایط ویژه حوزه دانشجویی

1.      مطالبه تعلیم و تربیت با توجه به آموزه های قرآن و عترت از سوی دانش پژوهان .

2.      حضور دانشجویان مختلف از رشته های مختلف تجربی ، ریاضی ، علوم انسانی و ...

3.      حضور دانشجویان از دانشگاه مختلف استان قزوین .

4.      حضور دانشجویان پر تلاش و نخبه که علاوه بر ادامه رشته تحصیل خود  توان  کسب معارف و علوم اسلامی هم دارند .

5.      حضور دانشجویان دارای دغدغه های اجتماعی و فرهنگی و علمی و ... که به دنبال نو آوری و ابتکار و خلاقیت  اند و در صورت فراهم بودن بستر های لازم بدون تردید در مدت زمان کم می توانند تحولات بزرگی را در عرصه های مختلف انسانی به وجود آورند .

6.      حضور دانشجویانی که علم را به خاطر ارزش آن پی جویی می کنند نه به خاطر کسب مدرک و شغل و دست یابی به پست و مقام دنیوی .

7.      دانشجویان حوزه دانشجویی طبق فرمایش علی علیه السلام وإنما قلب الحدث کالأرض الخالیة ما ألقی فیها من شئ قبلته . دارای قلب پاک و خالی از هر گونه انحراف است ( نهج البلاغه ) و بذر های نورانی قرآنی را بهتر می پذیرند و این هم یک فرصت بزرگی است برای حوزه دانشجویی و اساتید دانشگاهی .

8.      با توجه به این که در استان قزوین بالغ بر 100 هزار دانشجو وجود دارد و حوزه دانشجویی هم با هدف پاسخ گویی به نیاز های معرفتی و معنوی دانشجویان تأسیس شده است و لذا از در صورت فراهم بودن مقدمات سخت افزاری می تواند با عنایت به وجود جاذبه های لازم می تواند تأمین کننده نیازهای نرم افزاری باشد .

برنامه ها و فعالیت های  حوزه دانشجویی

1.      برگزاری کلاس های معارف قرآنی از قبیل انسان شناسی ، جهان شناسی ، خدا شناسی ، راهنما شناسی و تاریخ و سیره و حدیث شناسی و صرف و نحو و منطق و فقه و ... که در 62 واحد و در مدت 6 ترم در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه برگزار می نماید .

2.      حضور بیش از 20 استاد مجرب و توانمند استان در هر ترم برای تدریس در کلاس های حوزه دانشجویی .

3.      تشکیل شورای دانشجویی .

4.      تاسیس واحد پژوهش با رویکرد فرهنگی که بخشی از فعالیت های آن به شرح ذیل است

الف . جمع آوری سؤالات و طبقه بندی و پاسخ یابی

ب. تحقیق و پژوهش در موضوعات مختلف مربوط حوزه علوم انسانی و اسلامی.

ج. تهیه و تنظیم نظر سنجی ها و ارایه آمار های علمی و نموداری

5.      تاسیس واحد فرهنگی با رویکرد پژوهشی که از عمده فعالیت های آن می توان به بر گزاری مسابقه کتاب خوانی در هر ماه یک کتاب در موضوعات مختلف اسلامی اشاره نمود.

6.      واحد تبلیغات که اهم فعالیت او تهیه گزارش فعالیت حوزه ومعرفی حوزه دانشجویی در سطح استان .

7.      واحد سمعی و بصری تهیه و تولید نرم افزار های اسلامی و ضبط برنامه های درسی و راه اندازی بانک نرم افزار اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد