فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری
فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری

در قفل شده بقیع


حجت الاسلام علیرضا شجاعی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس سیاسی صبح قزوین، در رابطه با سالگرد تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام اظهار داشت: در این زمینه باید چهار حوزه مختلف را مورد بررسی قرار داد.

 

 وی افزود: اولین حوزه ائمه اطهار(ع)و حیات سیاسی آنها است، دومین حوزه برداشت و منطق فهم آموزه های دینی، قرآن و احکام الهی است، سومین حوزه وهابیت و چهارمین حوزه بحث توسل می باشد.

استاد دانشگاه بین الملل قزوین ادامه داد: در رابطه با اهل بیت(ع) این بزرگواران از زمانی که وارد حیات سیاسی خود شدند جریانات مقابل آنها به دلیل حسادت، حقد و کینه و قدرت طلبی و برتری جویی به مخالفت با ایشان پرداختند امثال بنی امیه و بنی عباس از این افراد بودند.

وی به جریان مخفی بودن مزار حضرت زهرا(س) اشاره کرد و اذعان داشت: در دوران ائمه نیز تاریخ ثبت کرده که مزار حضرت علی(ع) تا مدت ها مخفی بود یا امام حسن مجتبی را اجازه ندادند که در کنار حرم پیامبر(ص) دفن شود و همه این موارد به دلیل وجود دشمنی با این بزرگواران بوده است.

شجاعی ستیز با اهل بیت(ع) را امری تاریخی دانست که وهابیت آن را ادامه داده است و گفت: امامان شیعه به دلیل جایگاه علمی و معنوی و جایگاه رفیعی که در روایات و قرآن برایشان ذکر شده است همیشه در قلوب مردم جای داشته اند و عده ای از گذشته تا به امروز به دلیل جهالت و کم بینی و عناد نتوانستند این جایگاه والا را قبول کنند و به مقابله با آن پرداختند.

وی یادآور شد: متوکل عباسی چندین بار قبر امام حسین(ع) را آب بست و تخریب کرد تا این مکان مقدس را از بین ببرد زیرا دشمنان اسلام مشاهده می کردند قبر ائمه وجود زنده ای است که به محل توسل و آگاهی بخشی و رشد مردم تبدیل شده است و با دیدن جمع کثیری از مردم در کنار این مزارها و پرداختن به راز و نیاز و بر قراری ارتباط معنوی با خداوند برایشان قابل تحمل نبوده و نیست.

مدیر حوزه دانشجویی دانشگاه بین الملل قزوین حوزه دوم را اسلام و آموزه های دینی دانست و ابراز داشت: منظور از اسلام در این حوزه منطق فهم دین است نه خود اسلام ، در روش شناسی متاسفانه با مشکلات مختلفی مواجه هستیم برخی جریان ها در گذشته بودند از قبیل خوارج، عقل گرایان معتزلی و جبرگرایان اشعری که در مجامع مختلف با برداشت های قشری خود از موضوعات دینی موجب انحراف و انشقاق در بین مسلمین شده اند.

وی ادامه داد: این افراد برخی از شاخصه های دین را برجسته کردن و به آن شاخ و برگ می دهند به طور نمونه خوارج با برجسته کردن " لا حکم الا لله" یک جریان انحرافی در اسلام به وجود آوردند و یک جریان جدید در اسلام متولد شد آنها می گفتند حکومت از آن خداست و با این نگاه انحرافی مخالفت با علی علیه السلام پرداختند و در مقابل ائمه ایستادگی کردند.

این کارشناس دینی علت تخریب قبور و بارگاه ائمه را ستیز جریان های تکفیری با بحث توسل دانست و خاطرنشان کرد:  تخریب بارگاه های ائمه به دلیل برداشت های غلطی است که در متون دینی اتفاق افتاده است و عامل اصلی آن روشمند نبودن مبانی برداشت از متنون دینی و نگاه قشری و ظاهری به اسلام است.

وی در ادامه اضافه کرد: تفکر جریان های تکفیری با احکام دینی ما سازگاری ندارد و فتواهای عجیب و غریب آنها مخالف قرآن و احکام الهی است؛ مسئله ای جز جمودگرایی در این افراد دیده نمی شود و همان بحث اباحه گری ها و ظاهرگری ها محصول این تفکرات است که آسیب های فراوانی بر آموزه های دینی اسلام وارد کرده است.

شجاعی مشکل امروز جامعه دینی را کامل نبودن منطق فهم دین دانست و اظهار داشت: حوزه سوم جریانی به نام وهابیت است که علاوه بر این مسائل ، جریان مضاعفی شده که بیشتر رویکرد سیاسی دارد تا اعتقادی؛ جهان غرب و استکبار و یهودیت صهیونیست وقتی دریافتند با اِعمال همه محدودیت ها و هجمه ها و زندان افکندن های ائمه مردم از آنها رویگردان نمی شوند مسیر دیگری را در پیش گرفتند.

وی ادامه داد: جریان وهابیت از تفکران ابن تیمیه سرچشمه گرفته است که متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری است وی صراحتا فتوا داد ایجاد مقبره بر روی قبود حرام بوده و همه روایات مربوط به زیارت قبرستان ضعیف می باشد و این نگاه را وارد دنیای اسلام کرد.

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه جریان وهابیت مزار ائمه بقیع را چندین مرتبه تخریب کرده است گفت: در تاریخ آمده و حتی عکس هایی موجود است که حرم چهار امام شیعیان که در بقیع مدفون هستند صاحب بارگاه بوده است و توسط افرادی که خود را مکلف می دانستند به فتوای ابن تیمیه که ساختن بارگاه بر روی حرم ائمه را بت پرستی و شرک می دانست عمل کنند، تخریب شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: وهابیت یک تفکر سیاسی است نه یک تفکر اسلامی و دینی، زیرا در دل اسلام شکل نگرفته و با تفکر و عملکرد جریان اهل سنت متفاوت می باشد این افراد با قرآن و پیامبر اسلام ستیز دارند و اگر فرصت پیدا کنند قبر پیامبر را نیز تخریب می کنند.

استاد دانشگاه بین الملل قزوین افزود: گروه های تکفیری به صریح ترین آیات قرآنی که فرموده مومنان را نکشید عمل نمی کنند و به راحتی به افرادی که برای دعا و نیایش به زیارت قبور ائمه می روند می گویند باید توبه کرده والا جان و مالشان حلال می شود.

وی ظهور و بروز جریان وهابیت را نمونه ای از عملکرد جریان بنی امیه و بنی عباس در دوران گذشته برشمرد و ابراز داشت: چهارمین حوزه بحث توسل است که حتی این مسئله در روایات و آیات قرآن نیز تاکید شده است، به طور نمونه در قرآن آمده نزد پیامبر بروید و بخواهید برایتان استغفار کند یا بیان فرزندان حضرت یعقوب که از پدرشان خواستند برایشان از خداوند طلب استغفار کند.

این کارشناس دینی ادامه داد: جریان های تکفیری توسل را شرک می دانند و متوسلین به ائمه را مشرک دانسته که واجب القتل می شمارند، این نگاه منظری خطرناک است که وهابیت از گذشته شروع کرده و تا به امروز در قالب جریان هایی مانند داعش به کشتار مسلمانان بیگناه مشغول می باشد.

وی با بیان اینکه وهابیت امروز دو مانع برای اسلام ایجاد کرده است تاکید کرد: حاکمیت جهان سلطه جهانی با محوریت آمریکا و اروپا که جامعه مسیحیت را تشکیل می دهند از نفوذ و گسترش اسلام احساس خطر شدیدی کرده بودند و بنابراین با ایجاد جریان های تکفیری که از اسلام چهره ای خشونت طلب و قاتل به جهانیان معرفی می کند سد معبری برای گسترش اسلام ناب محمدی در جهان ایجاد کردند.

شجاعی ادامه داد: یک مانع دیگر هم برای اهل سنت است این افراد در طول تاریخ به علل مختلف نتوانسته اند با اهل بیت(ع) کنار بیایند به طوری که اشخاصی امام و پیشوای آنها شدند که قابل مقایسه با با ائمه اهل بیت علیهم السلام به لحاظ دانش و معنویت نیستند.

وی یادآور شد: همه گروهها به این مسئله اذعان دارند که همه امامان شیعه و مخصوصا این چهار معصوم بزرگوار که در بقیع مدفونند از نظر دانش، تقوا و ایمان از تمام کسانی که داعیه دار رهبری جامعه اهل سنت هستند برجسته ترند و هیچ کس نمی تواند این افراد را کنار گذاشته و به دنبال دیگران برود که اینها گنجینه های پیامبرند.

مدیر حوزه دانشجویی دانشگاه بین الملل قزوین در ادامه ابراز داشت: وقتی افرادی با این پیشینه وجود دارند که مورد قبول علمای اهل سنت هم هستند و زمینه ای برای بهره وری علمی این علما محسوب می شوند وهابیت چشم دیدن این مسئله را هم ندارد و هدفش منع نشر تفکرات ائمه اطهار است که از منبع فیض الهی سرچشمه گرفته شده است.

و افتخار شیعه آن است که پیرو انسان های است که به لحاظ دانش و معنویت از عصمت الهی بر خوردارند و پیش تازان عرصه دانش و معنویت هستند

وی در پایان گفت: اگر حرمی تخریب می شود یا آثاری از امامان نباید به جا بماند فقط در راستای این تفکر است که استکبار جهانی نمی خواهد اسلامی در دنیا مطرح شود که منادی آن اهل بیت است چرا که با حضور این تفکر مانع چپاولگری و غارتگری آنها می شود برای همین باید با نحله و فرقه های ساختگی به اسلام ضربه بزنند.

انتهای پیام/2002

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد