فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری
فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری

دکتر شریعتی اسلام سرای ماهر و اسلامی شناسی نا آشنا

صبح قزوین : حجت الاسلام علیرضا شجاعی با تاکید بر اینکه نباید دچار شخصیت زدگی شد گفت:سری انحرافات فکری در مبانی دینی تفکرات دکتر شریعتی وجود دارد که علت آن ضعیف بودن شناخت وی از اسلام اصیل است، این استاد دانشگاه با اندیشه های شکل گرفته از مبانی غربی، نه متون واقعی دینی به اسلام نگاه می‌کرد.

  حجت الاسلام علیرضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، با بیان اینکه تمایز بین شخصیت و تفکر افراد امری ناصواب است اظهار داشت: در مقام نقد به دور از حریم شخصیت افراد می‌توان افکار آنها را نقد کرد یعنی کاری به شخصیت او نداشته باشیم و افکارش را تحلیل کنیم.

وی افزود: به لحاظ وجودی شخصیت افراد در پرتو افکار آنهاست و نمی‌توان این موارد را دو حوزه مستقل بدانیم زیرا انسانها آنگونه که می اندیشند دارای هویت می‌شوند و طبق تفکراتشان رفتار می‌کنند.

مسئول حوزه دانشجویی دانشگاه امام خمینی(ره)  قزوین به نقاط قوت شخصیت دکتر شریعتی اشاره کرد و اذعان داشت: وی شخصی پویا، پر تحرک، دارای درک بالا از زمان و موقعیت زندگی خود، پر هیجان و پر جاذبه؛  بود که با تسلط به ادبیات روز با مخاطبانش حرف می‌زد و در این راستا از جاذبه های ذوقی استفاده می‌کرد؛ این نکات مثبت در تفکرات دکتر شریعتی دیده می‌شد.

وی در ادامه ابراز داشت: از سوی دیگر یک سری انحرافات فکری در مبانی دینی تفکرات دکتر شریعتی وجود دارد که علت آن ضعیف بودن شناخت وی از اسلام اصیل است، این استاد دانشگاه با اندیشه های شکل گرفته از مبانی غربی، نه متون واقعی دینی به اسلام نگاه می‌کرد.

پژوهشگر دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) با بیان اینکه در بیشتر کتاب های دکتر شریعتی تجزیه و تحلیل مبانی دینی بر اساس آیات و روایات وجود ندارد خاطرنشان کرد: تفکر وی در حوزه‌های انسان شناسی اسلام، جامعه شناختی اسلام و تاریخ و عقاید اسلام متاثر از اندیشه های جامعه غربی و شکل گرفته از نگاه سیاسی غربی که تقلیدی از اگزیستالیانیزم، کمونیسم و سوسیالیسم است.

وی ادامه داد: دکتر شریعتی با افکاری که ضمن دوره دانشجویی در غرب داشته با همان جریان غرب گرایانه به متون دینی نگاه می‌کند و خروجی از مجموعه داده های او که در بیرون و برای جامعه بروز پیدا می‌کند یک تفسیر طبیعی گرایانه و دیدگاه تجربه گرایی و علم زدگی از نظام آفرینش را در حوزه‌های مختلف می‌دهد به طور نمونه در کتاب ابوذر، وقتی مطالب زندگی این شخصیت بزرگوار اسلامی را ترجمه می‌کند بوعلی را شخصیتی معرفی کرده که عالمی بی عمل است.

شجاعی یادآور شد: به دلیل نگاه کارکردگرایانه وی، بسیاری از چهره های سرشناس اسلام چون علامه مجلسی با آن خدمات بزرگ به اسلام مورد مذمتش قرار می‌گیرند و حرف های نامربوطی را نسبت به آنها مطرح می‌کند؛  تفکر انحرافی دکتر شریعتی این بود که از خود اسلام به مبانی دینی اسلام نگاه نمی‌کرد، او درباره با تمایز حوزه علم و معرفت به طور کلی نگاه ناصوابی نسبت به علمای اسلام دارد و می‌گوید این افراد به دین عالمند اما معرفتی نسبت به آن ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: دکتر شریعتی خود را در حوزه معرفتی علامه تر و قوی تر از شیخ صدوق، شیخ بهایی و بوعلی و ملاصدرا در تاریخ می‌داند و آنها را در نوشته‌هایش مورد تحقیر و تمسخر قرار می‌دهد، می‌توان گفت وی دچار نوعی خودفریبندگی بوده است و خود را بالاتر از فلاسفه  اسلامی می دانست و در کل به نوعی التقاط فکری و انحرافات اسلامی دچار شده بود.

استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین با رد کردن تفکر جدایی دین از سیاست در تفکرات دکتر شریعتی گفت: نمی‌توان گفت وی نگاه جدایی دین از سیاست را داراست چون در حوزه‌های مختلف شاهد این مطلب هستیم که دغدغه دین را دارد و نظرش این بوده که در زندگی اجتماعی انسانها باید حضور دین پر رنگ باشد و معتقد بود به عنوان فرد مدافع دین در جامعه سخن می‌گوید، حتی دکتر شریعتی به این قائل بود که دین اسلام می‌تواند در عرصه های مختلف حضور داشته باشد اگر چه خروجی تفکراتش به معنای جدایی دین از سیاست تعبیر شود اما خودش مدافع این نظریه نبود.

وی با تاکید بر اینکه افکار و اندیشه های دکتر شریعتی التقاطی و برآمده از متون دینی ما نیست خاطرنشان کرد: به فرموده شهید مطهری اسلام شناسی شریعتی، اسلام سَرایی است یعنی به لحاظ محتوای دینی صفر است زیرا وی اسلام را معرفی نمی‌کند ولی به دلیل قوی بودن نثر ادبی و هنری قوی این استاد دانشگاه در برخی حوزه‌های اجتماعی سخنان خوبی را مطرح کرده است و بی انصافی است بگوییم نوشته هایش ارزش خواندن ندارد.

پژوهشگر استان در ادامه اضافه کرد: ارزش خواندن مطالب دکتر شریعتی در صورتی است که افراد توانایی کافی در درک مسائل و افکار دینی را داشته و کتابهای شهید مطهری را خوانده باشند افرادی مثل آقایان جوادی آملی و مصباح یزدی؛ اما اگر آَنایی کافی با حوزه‌های اسلامی ندارند و این مطالب را مطالعه کنند دچار انحرافات فکری خواهند شد که فردی مثل دکتر شریعتی به آن دچار بوده است و حتی با گذشت زمان نسبت به خدمات علمای مبارز اسلام بدبین شده است.

وی با انتقاد از اینکه در جامعه ایران همیشه دچار افراط و تفریط بوده ایم ابراز داشت: گرفتاری ما در طول تاریخ که باید مورد تحلیل روانشناختی و جامعه شناسی قرار بگیرد این است که دچار شخصیت زدگی هستیم، گاهی با جذب شدن به یک فرد فکر می‌کنیم هر چه که او می‌گوید درست است و ما نباید اظهارنظر و مخالفتی داشته باشیم و اگر ایرادی به او وارد کنیم مورد مذمت قرار خواهیم گرفت.

شجاعی افزود: دلدادگی ها و شخصیت زدگی کاذب آفات بزرگ فهم متون دینی است و اگر با دو روحیه پرسشگری و تفکر با افکار و اندیشه‌های علما و دانشمندان در صنوف مختلف مواجه شویم دچار این عیب بزرگ نخواهیم شد و از سوی دیگر نباید شخصیت افراد را به دلیل اینکه در حوزه فکری خاصی دچار خطا هستند به کفر و الحاد و بی دینی متهم کنیم.

وی در پایان اذعان داشت: این افراط و تفریط های بی مورد باعث شده است برخی افراد را به دلیل برخی انحرافات کنار بگذاریم و برخی دیگر را هم دلیل شخصیت زدگی به اوج برسانیم که این آفت جامعه اسلامی است و باید آن را رفع کنیم.

انتهای پیام/۲۰۰۲/خ

نظرات

  1. حوراء | 

    واقعا متاسفم برای آقای شجاعی

    ارجاعشون میدم به سخنان مقام معظم رهبری درباره دکتر شریعتی

    خیلی خیلی متاسفم شدم این مصاحبه رو خوندم
    فک نمیکردم سایت فاخری مثل صبح قزوین همچین مصاحبه ای رو جزو مطالبش قرار بده

    ارسال پاسخ به این نظر
    • ali | 

      باید برای شما عزیز متاسف بود که تحمل نقد شنوی ندارید و این بزرگترین عیب آدمای کوجک است که همیشه تنگ نظرانه به موضوعات مورد علاقه خود نگاه می کنند به نظر می رسد ایشان اطلاعاتی از فرمایش مقام معظم رهبری در مورد اسلامی شناسی شریعتی ندارد آنچه مورد مدح و ستایسش در مورد شریعتی است بکار گیری ادبیات در عرصه های اجتماعی و سیاسی بود که در اوج خفقان در صحنه بوده و از مکتب اسلام دفاع می کرده است و این منافات ندارد که اسلام شناس نباشد و با سطحی نگری به خاطر علقهها از دین هم حمایت کند

      ارسال پاسخ به این نظر
  2. ش | 

    یک تحلیل قشری و بی مایه بود!
    من هم فکر میکنم نقدهای زیادی به شریعتی وارد است اما افاضات این استاد کلا بی سروته است

    ارسال پاسخ به این نظر
    • ali | 

      چرا بی سر و ته شما به کتاب شریعتی از نگاه استاد مطهری نگاه کنی همین نظرات را ایشان هم داردشما روی تعصبات بی خود نظرات ایشان را بی سروته تلقی کرده اید ایشان حرفش این است که شریعتی اسلام شناس نبوده و متأثر از افکار و اندیشه های غربی اسلام را تفسیر و تبین علمی نموده است و این حرف درست است

      ارسال پاسخ به این نظر
  3. یه دوست | 

    من هم برای این آق متا سفم
    کلا اخوندها وقتی می بینند که دیگران حرف هایشان منطقی تر است تهمت و افترای بی دینی می زنند بی دین در جامعه ما شما حوزوی ها هستید ( البته همه منظورم نیست) که چهره واقعی اسلام را پنهان می کنید و هر مساله ای که خودتان قبول دارید به مردم انشاآ می کنید…..

    ارسال پاسخ به این نظر
    • hasan | 

      این کلی گویی شما جالبه که نوعی عداوتی که سالیان دراز در دل مخالفان دین ودیانت ومخصوصامخالفان تفکر اهل بیت علیهم السلام هست رو برای بنده تداعی کرد همانهایی که امروز با نبود اهل بیت علیهم السلام به داعیه داران این تفکر که همان به اصطلاح آخوند ها هستند از طرق مختلف می تازند وقتی چندین نفر از بزرگان که از اوتادند مطلبی رلا اظهار میکنند چه لزومی دارد ما که متخصص نیستیم نظر بدهیم بعد هم به طور افراطی بتازیم بر همه.اکثر علما وعرفای ما وقتی گویند شخصی مورد اعتماد ووثوق در رابطه با اسلام عزیز نیست،یعنی نیست دیگر چه تعصبی وظاهر ساختن عداوت باطنی ابوسفیانی خود با آخوند وآخوندیسم.

      ارسال پاسخ به این نظر
  4. فاطمه | 

    نمیدونم بعضی ها چرا اینقدر زود جبهه گیری میکنند. خود دکتر شریعتی وقتی در اواخر عمرش به خارج از کشور سفر کرد با نامه ای که شهید مطهری به امام خمینی(ره) در نقد نوشته های ایشون فرستاده بود کاملا قبول کرد که اسلام شناسی که داره اشتباه هست و درخواست کرد دکتر محمدرضا حکیمی نوشته هاشو بررسی و ایراداشو رفع کنه. وقتی خود طرف قبول کرده و ایراداشو پذیرفته چرا شماها کاسه داغتر از آَش شدید و اجازه یه نقد شنیدن را هم به نوشته هاش نمیدید خود من هم مطالبشو خوندم و میدونم برخی تفکرات اجتماعیش جالب و هنرمندانه بیان شده ولی این دلیل نمیشه عیبای طرف را نبینیم و صورت مسئله را پاک کنیم. خودم به جهت گیری داشتن و نداشتن این سایت کار ندارم اما خانم حوراء یکم سنجیده تر نظر بدید.

    ارسال پاسخ به این نظر
  5. seyed | 

    بنده یک طلبه هستم عاشق دکتر شریعتی .شجاعی خیلی حرف بی ربط وگنده تر از دهنش زده .ایشان مراجعه کنند به فرمایشات مقام معظم رهبری وعلمای دیگر.نمیدانم چرا کسی در قزوین نیست جواب این عابدینی در دانشگاه ونوچه هایش را بدهدو چه کسی پشت پرده از اینها حمایت میکند که آبروی ما روحانیت بردند.وهر حرفی را به راحتی میزنند

    ارسال پاسخ به این نظر
    • ali | 

      عزیز طلبه مثل این که واقعا طلبه نیست و خواسته است به نوعی آبرو داری کند اگر طلبه بود با ادب دینی و اسلامی آشنا می شد و این گونه حرف نمی زد حرف گنده تر از دهنش مگر نقد سخنان دیگران حتما باید متناسب با دهنش باشد شریعتی مانند هزاران دانشمند عرصه معرفت است و عرصه معرفت عرصه علم و عقلانیت است نه تقلید کورکورانه و تبعیت عوامانه و میمونه وارانه همیشه باید آزاد اندیش بود اگر حرف حقی زده اند پذیرفت و اگر حرف باطلی گفته اند به نقد کشید عزیز طلبه اگر در طلبه بودنش شک ندارد به آثار شهید مطهری مراجعه کند و نظرات دکتر بهشتی را مطالعه کند و بیشتر با آثار شریعتی آشنا شود کتاب کویر ایشان همه اش فحاشی است کلام ابوذر غفاری اش همه اش ناسزاگویی به علمای بزرگ اسلام است کتاب اسلام شناسی و حسین وارث ادم و بقیه کتابهایش خالی از اسب دوانی های ایشان نیست

      ارسال پاسخ به این نظر
  6. منصور حلاج | 

    من توصیه می کنم به آقای شجاعی
    ۱- معانی اگزیستانسیالیزم، کمونیسم و سوسیالیسم را بیشتر مطالعه کنند و با اندیشه های دکتر شریعتی مقایسه کنین.
    ۲- اگه می خوان امام علی (ع) را از دیدگاه دکتر شریعتی بشناسندو بقیه را از دم تیغ تهمت بگذرانند کتاب علی ایشان را مطالعه بکنند. البته اگر مفاهیم را بدون پیش داوری بخوانند،البته بعید است.
    ۳-مختصر مطالعه ای رو در خصوص فلسفه داشته باشند اعم از فلسفه غری و فلسفه اسلامی – البته بدون پیش داوری
    ۴- و اما در باب سیاست و دیانت:
    وقتی آیت اله مدرس می فرمایند سیاست ما عین دیانت ما ست و دیانت ما عین سیاست ما منظور آن بزرگوار این است که سیاستی که ناشی از دیانت است ستودنی است. روزی که دیانت ما از سیاست تبعیت کند آن روز باید از دین خداحافظی کرد .از نظر اسلام سیاستی صحیح است که از دین تبعیت کند. لذا طبیعی است که دیانتی که از سیاست نشات گرفته باشد، باعث سقوط دین و تحریف دین خواهد شد و بهتر است که از دین جدا گردد.
    ۵- شما خود را در حد آیات عظام . علمایی نظیر آیت اله جوادی آملی می دانید که خواندن مطالب کتر شریعتی را باعث تحریف تشخیص دادید.
    ۶- مطمئنا هیچ انسانی بجز ائمه هدی علیهم السلام از خطا و اشتباه مصون نیست . اما ارادت به یک شخصیت بزرگ مثل دکتر شریعتی دلیلی برای پذیرفتن همه اعتقادات او نیست. توصیه می کنم شما هم بدون غرض و بدون شناخت کامل و به دلیل خطاهاو اشتباهات موردی و محدود فردی در خصوص شناخت کلی از انحرافات افراد از اسلام قضاوت نکنیم .

    ارسال پاسخ به این نظر
  7. amir | 

    فقط تاسف”
    خوندن تیتر برای فهمیدن محتوای متن کافیه”

    ارسال پاسخ به این نظر
  8. سعید | 

    واقعا جالبه! کسی که خودش رو طلبه معرفی میکنه و حامی اساتید برجسته که اسمشون توتاریخ ثبت شده بعد خودش اینقدر بی ادبانه درباره جایگاه شخصیت بزرگ و پژوهشگری چون حاج آقا عابدینی حرف میزنه. از این نوع حرف زدنت معلوم شد که چقدر برای اهل علم و دانش جایگاه قائلی آقای طلبه.

    ارسال پاسخ به این نظر
  9. ali | 

    متاسفم از اظهار نظرهای که بدون تحقیق و پژوهش و مطالعه آثار دکتر شریعتی فردی را در مورد ایشان اظهار نظرهای مودبانه ای داشته است مورد مذمت و سر زنش قرار می دهند بنده خدا شجاعی گفته بود که ما گرفتار افراط و تفریطیم از همین اظهار نظر ها معلوم می شود چقدر گرفتار تعصباتیم یکی گوینده را متهم به بسوادی می کند یکی اخوند را به تازیانه بی ادبی می نوازد یکی عابدینی و نوچه هایش را و متاسفانه کسی نیست که بر مبنای منطق و استدلال و مستندان به پاسخ گفته های شجاعی بپردازد این فرمایش استاد مطهری کارشناس بزرگ اسلامی است که فرمود اسلامی شناسی دکتر شریعتی صفر است و همین مقدار بقیه حقایق را باید اشکار کند نیاز به لجاجت و تعصبات بی جا نیست با این که برای شریعتی احترام قائلم و کتابهایش را خواندم و می خوانم اما به لحاظ اسلام شناسی طبق گفت بزرگان مورد قبول نیست

    ارسال پاسخ به این نظر
  10. hasan | 

    وقتی مطالب بالا را خواندم یاد دستنوشته علامه طباطبایی افتادم که در یکی از مجلات بسیج مهندسین دیدم که دکتر شریعتی را به عنوان شخصی معرفی میکند که نمی تواند در مورد اسلام نظر بدهد ونباید هم نظر بدهد این شخصیت یک جامعه شناس خوب است نه اسلام شناس ،او نباید تفکرات خود را به عنوان نظریه متقن اسلام بر همگان تحمیل کند پس طبق فرمایش شهید مطهری نمی شود گفت مطالب او به درد نخور است ولی استناد کامل به این مطالب ونصب العین فکری وعقلی قرار دادن این نظریات نوعی جهالت است به مبانی عمیق فکری اسلام ناب.

    ارسال پاسخ به این نظر
  11. فاتحان | 

    سلام واقعا متاسفم برای seyedکه خودش رو طلبه میدونه و عاشق به اصطلاح سینه چاک شریعتی !!!
    از طرز حرف زدن شما مشخصه که تحت تاثیر کتب این مرحوم شریعتی به اینجا رسیدید و اینطور پرخاشگرایانه حرف میزنید

    ارسال پاسخ به این نظر
  12. مونا | 

    بعضی وقتا سکوت کنی بهتره راجع به این مصاحبه فقط باید سکوت کرد

نظرات 2 + ارسال نظر
عارف جانی یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 22:09

با سلام و تشکر
دکتر شریعتی در جامعه ی ما به خاطر مبارزه با نوعی تحجر محبوبیت خاصی دربین قشر جوان بیدا کرده است و قبول دارم که ایشان در کتاب تشیع علوی صفوی خیلی راحت به علامه مجلسی تهمت میزند و از دریچه ایی بسته به اسلام مینگرد تا جایی که در همین کتاب مصلحت اندیشی را که در زندگی اهل بیت وجود داشته کاملا رد مکند ولی ایا کسی که انتظار را ظلم ستیزی و تشکیل حکومت اسلامی میدانست و حسین را زنده جاوید میدانست میتواند سوسیالیست باشد مطلب بعدی اینکه شریعتی مولف کتاب ابوذر نیست بلکه مطالب بیان شده عین ترجمه میباشد بس ایشان به بو علی توهین نکرده واز سوی دیگر سوال من از شما و این جماعت نظر دهنده این است درجامعه ما نسبت به دکتر شریعتی دو دیدگاه وجود دارد عده ایی شدیدا از او حمایت میکنند و به مخالفین و منتقدینش حمله وبرخاش میکنند و عده ایی دیگر اورا به شدت رد میکنند و کم مانده که تکفیرش کنند آیاوقت آن نرسیده که راه سومی انتخاب کرده وباتحمل یکدیگر موجی از آزادی بیان ایجاد کنیم؟

mm شنبه 15 آذر 1393 ساعت 08:30

هزاران راه برای رسیدن بخدا هست
و شریعتی نیز از دیدگاه افراد عامی به اسلام نرسید بلکه از دیدگاه غربی به اسلام رسیده است برای همین سخنش بسیار شیرین تر از کسانیکه که فقط اسلام به آنها القا گردیده به دی می نشیند
شریعتی اسلامی را معرفی می کند بدور از هرگونه تقلید کوکورانه و پذیرش عوامانه شاید سخنانش جایی به گزاف باشد اما هرچه گفته واقعا نتیجه خودشناسی واقعی یک انسان میباشد روحش شاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد