X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان

 دلایل ضرورت وجود امامت از نظر متکلمان اسلامی

ضرورت وجود رهبر و امام  برای سامان دادن به نیازهای فردی و اجتماعی و مادی و معنوی در جوامع بشری امری بدیهی و غیر قابل انکار است و لکن آن چه مهم است بدان پرداخته شود این است که آیا امام باید منصوب از طرف خداوند باشد یا یا با وجود راهنمای های پیامبر و وجود کتاب قرآن در بین مردم نیازی به امام منصوب از طرف خداوند نیست .

  

یکی از مباحثی که بین علمای شیعه و سایر مذاهب اسلامی در قرون متمادی موجب چالش و دردگیری بوده و متاسفانه جنگ های خونینی را در بین  مسلمانان براه انداخته است مسئله امامت منصوب از طرف خدا بوده است و لذا بایسته است خردمندان و دانشمندان بدون پیش داوری و تعصب و لجاجت به این مسئله مهم و حیاتی توجه ویژه نموده  و بدور از حب و بغض ها کاووشی عالمانه و محققانه در این راه نموده و حقیقت ماجرا را از دل تاریخ هزار و چهارصد ساله به بیرون بکشند  و امت اسلامی را از سرگردانی و حیرت نجات دهند و راه حق را برای رستگاری و سعادت به طالبان حق و حقیقت آشکار نمایند .  در این نوشتار سعی ما بر آن است که بدور از حب و بغض و تعصب جاهلانه نگاهی اجمالی به ماجرای بس غم انگیز و پر ماجرای امامت داشته باشیم امید است که مورد توجه جویندگان حقیقت قرار گیرد.

برای اثبات ضرورت وجود امام از سوی متکلمان اسلامی از فرق مختلف اسلامی دلایلی بیان شده است که تحت دو عنوان کلی ادله عقلی  و نقلی قرار می گیرد

دلایل  عقلی بر ضرورت وجود امام

1.   قاعده لطف [1]

2.   قاعده امکان اشرف [2]

3.   حراست و پاسداری و تبین و تفسیر نظام معرفت دینی [3]

4.   اجرای قوانین و حدود اسلامی[4]

5.   وجوب دفع ضررهای بزرگ  [5]

6.   برهان تقابل قطبین

7.   ادله ضرورت وجود نبی در مورد امام هم جاری است

8.   وصول به امنیت جامع و کامل

9.   تخلق به اخلاق الهی

10.      لازمه نظام احسن

11.      میزان در اعمال و رفتار و معارف و فصل الخطاب. استدلال هشام بن حکم در مناظره درمورد چشم و گوش و عقل و قلب

 

دلایل  نقلی بر ضرورت وجود امام

1.   آیه اولوالامر[6]

2.   حدیث من مات [7]

3.   اجماع صحابه [8]

توجه به این نکته لازم است که تمام کسانی که قائل بر وجوب وجود امام هستند وجود امام را منصوب از طرف خدا نمی دانند و قائل به وجوب عقیدتی آن نیستند بلکه  ضرورت وجود آن را از نگاه فلسفه سیاست مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند



[1] . شیخ طوسی در شرح تجرید ، غایه المرام ، 

[2] . معرفت نور تا عصر ظهور فاطمه میرزائی

[3] . مدارک قبل و غایه المرام ص 366- الفین سیف الدین آمدی

[4] . الشافی سید مرتضی ، ابن میثم بحرانی در قواعد المرام ، علامه حلی در الالفین و فاضل مقداد در ارشاد الطالبین

.[5] مدارک قبل

[6]. تلخیص المحصل ص 407- شرح المقاصد ج 5 ص 239

[7] . همان ص 407- 239- شرح العقائد النسفیه ( ابوحفص نسفی ماتریدی مذهب ) ص 110

[8] مدارک قبل و المواقف ج 8 ص 346 

برچسب‌ها: امامت
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد