فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری
فاطمه کوثر معرفت ناب

فاطمه کوثر معرفت ناب

قرآنی - علمی ، اخلاقی ، کلامی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و هنری

وزارت نفت محل جولان وزراء

جدول وزرای نفت پس از انقلاب

به گزارش آتی نیوز به نقل از مهر، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت امروز 12 مرداد ماه با کسب 216 رای موافق، 22 رای مخالف و هفت رای ممتنع نمایندگان مردم در خانه ملت به عنوان نهمین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد کشور نقش آفرینی می کند.
قاسمی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از زمستان سال 1386 تاکنون با پذیرش مسئولیت در فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به نوعی با وضعیت اجرای پروژه های مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت آشنایی پیدا کرده است.
 
طراحی، ساخت و اجرای فازهای مختلف میدان مشترک پارس جنوبی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خطوط لوله هفتم و ششم سراسری انتقال گاز، خط لوله اتیلن و اتان مرکزی، مجتمع پتروشیمی مبین و طرح توسعه میدان نفتی خشت از مهمترین پروژه‌هایی بوده که در دو سال اخیر با مدیریت رستم قاسمی مراحل مختلف اجرایی را پشت سر گذاشته اند.
 
از سوی دیگر وزیر پیشنهادی نفت اخیرا با جدا خرج خود از برخی از جریان‌های صاحب قدرت، خط قرمز تمامی فعالیتها و سیاست گذاری‌های آینده در وزارت نفت را فرمایشات و ملاحضات مقام معظم رهبری اعلام کرده و یادآور شده است: اهل سیاسی بازی و مشارکت با هیچ گروه و حزب سیاسی نبوده و با هر گونه فعالیت سیاسی در صنعت نفت هم برخورد می کند.
  
شتاب در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز با محوریت پارس جنوبی، حفظ و نگهداشت تولید و جلوگیری از روند کاهش تولید نفت کشور، جمع آوری گازهای همراه، تزریق گاز به مخازن برای صیانت از منابع هیدروکربوری کشور، توسعه متوازن و یکپارچه بخشهای بالادستی و پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده از مهمترین سیاست‌های کاری قاسمی در وزارت نفت است.
 
چالشهای پیش روی رئیس جدید اوپک

به گزارش مهر، همزمان با ورود به سال 2011 میلادی و واگذاری ریاست کنفرانسهای اوپک به ایران، این عنوان تاکنون دو بار دست به دست چرخیده است به طوری که ابتدا سیدمسعود میرکاظمی و سپس محمد علی آبادی به عنوان رئیس اوپک در یکصد و پنجاه و نهمین نشست اوپک در وین حضور پیدا کرده است.
 
رسانه‌های غربی هم تاکنون از واگذاری احتمالی ریاست سازمان اوپک به رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت واکنش نشان داده اند به طوری که روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای معرفی مهندس قاسمی در وزارت نفت نوشت: یک سپاهی رئیس اوپک خواهد شد، مردی که تمام زندگی‌اش را وقف مبارزه با غرب کرده‌است.
  
قرار گرفتن نام رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت در لیست تحریم اروپا و آمریکا هم در هفته‌های گذشته به یک سوژه خبری در بین رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است.
 
قاسمی در خصوص علت حضور نامش در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا، توضیح داد: بنده به دلیل مسئولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در لیست تحریم این کشورها قرار گرفتم.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در روزهای اخیر با تاکید بر اینکه قاسمی به عنوان وزیر نفت از ممنوعیت برخوردار است، تاکید کرده اند: وزارت امور خارجه می تواند این مشکل را به سادگی مرتفع کند.
 
در مجموع جلوگیری از کاهش تولید نفت، حل مشکلات بدهی نفتی پالایشگاههای هند، شتاب در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز و به ویژه تکمیل توسعه 35 ماهه پارس جنوبی، تکمیل و راه اندازی طرحهای جدید پالایشگاهی و بنزین سازی و تامین منابع مالی پروژه های اولویت دار در شرایط تحریم از مهمترین مشکلات پیش روی وزیر جدید نفت است. 
 
وزیران نفت ایران پس از پیروزی انقلاب
نام وزیرنام دولتسال ورود به نفتسال خروج از نفت
علی اکبر معین فر دولت موقت بهمن 1357 مهر 1359 
شهیدمحمد جواد تندگویان شهید محمدعلی رجایی مهر 1359 شهادت 
سیدمحمد غرضی میرحسین موسوی مرداد 1360 شهریور 1364 
غلامرضا آقازاده اکبر هاشمی رفسنجانی شهریور 1364 شهریور 1376 
بیژن نامدار زنگنه  محمد خاتمیشهریور 1376 شهریور 1384 
سیدکاظم وزیری هامانه محمود احمدی نژاد شهریور 1384 مرداد 1386 
غلامحسین نوذری محمود احمدی نژاد مرداد 1386  شهریور 1387
سیدمسعود میرکاظمی محمود احمدی نژاد شهریور 1387  اردیبهشت 1390
 
قاسمی ششمین سکاندار صنعت نفت در دولت نهم و دهم
 
به گزارش مهر، از زمان آغاز فعالیتهای دولت نهم و دهم تاکنون رستم قاسمی با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس ششمین سکاندار مدیریت صنعت نفت کشور شده است به طوری که در مدت 6 سال گذشته به ترتیب سیدکاظم وزیری هامانه، غلامحسین نوذری، سیدمسعود میرکاظمی، محمود احمدی نژاد و محمدعلی‌آبادی به عنوان وزیر و یا سرپرست این وزارتخانه را مدیریت کرده اند.
 
این در حالی است که تا پیش از آغاز فعالیتهای دولت نهم در مجموع پنج وزیر (با در نظر گرفتن دولت موقت) در وزارت نفت مشغول به کار بوده اند که این حاکی از لرزان بودن صندلی مدیریت وزارت نفت و انتظارات وسیع دولت از این وزارتخانه استراتژیک است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد